2011-09-29

Kapten Bo Bernhard död


Bo Bernhard föddes i Västra Frölunda den 10 januari 1920 och avled den 10 september.

Bo Bernhard inledde sin militära karriär som 17-åring vid Bohusläns regemente.

Han blev volontär 1937. Sergeant 1945. Fanjunkare 1957. Förvaltare 1967. Kapten 1972.

Han gick i pension 1980 och det var något som han minst av allt ville. Han älskade sitt jobb och kände varmt för sitt regemente.

Han har dokumenterat sin tid vid regementet på olika sätt. Bilden är ur en fotopärm som han gav mig för en del år sedan.

För mig var han inte bara en äldre kollega utan också "farbror Bernhard". Vi bodde grannar och sonen Björn och jag blev bästisar och jag umgicks mycket med familjen under tonåren. Förra måndagen hade jag glädjen att kunna viga Björns dotter Kristin med sin man Laurent på Smögens klippor.

När Bosses älskade hustru Kerstin gick bort 2000 tog det honom mycket hårt. Han besökte ofta minneslunden vid Sigelhults kyrkogård.

En godmodig kär vän och kollega har lämnat oss. Frid över hans minne!  //

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar