2011-12-16

Csav Rio Imperials "piruetter"

Frågan om vad som hände med Csav Rio Imperial har jag nu fått besked om från Uddevalla Hamnterminals VD Ulf Stenberg.

Fartyget kom som vi minns till Udddevalla vid midnatt natten mellan onsdag och torsdag. Då hade hon först under några timmar legat och kajkat runt i Skagerrak pga kraftiga vindar.

När hon skulle lägga till vid västra kajen inne i Sörviksdockan gick inte det utan hon "kanade" ner till den östra kajen. Där kunde hon inte lasta utan då skepparen skulle försöka få henne i läge för lastning vid den västra kajen blev denne uppenbarligen väldigt stressad så plötsligt seglade hon iväg ut ur Byfjorden i och gick hela vägen ut på Skagerrak igen. Där vände hon sedan, tog ny lots kl 02.30 inatt och gick i mörkret tillbaka till Uddevalla dit hon anlände kl 07.10 i morse. Fast nu ligger hon vid Sörvikskajen, dvs inte inne i Sörviksdockan.

Ulf Stenberg säger att man på Uddevalla Hamnterminal blev förvånad över att fartyget gick iväg, men att det var skepparens beslut. Ulf Stenberg, som själv är gammal sjökapten, säger att om det varit han som hade varit skeppare så hade han istället ankrat upp i Byfjorden.

Lotsavgiften mellan Marstrand och Uddevalla är 23 584 kr en väg. 47 168 kr för extraturen således. Fartyget drar ca 3000 liter/timme till en kostnad av 14-15000 kr/tim. Det drar iväg upp emot 200 000 kr inalles. Uppgifterna har jag fått från sjökaptenen Bosse,som just nu för befälet över ett annat fartyg.

Bosse kommenterar för övrigt det inträffade så här:
 
"Jag förstår att det här satte lite myror i huvudet på alla inblandade. Jag har aldrig hört nån skeppare ta beslutet att ge sig ut till sjöss i en sån här situation. Däremot händer det ganska ofta att man får avbryta lossning/lastning och gå från kajen om vädret är väldigt hårt. Vi kom väldigt nära detta i Holmsund förra veckan men vi klarade av det med lite tur. Hade det varrit en helt oskyddad hamn hade jag förstått hans beslut men i Uddevalla ligger man ju väl skyddad om man skulle ankra på Byfjorden."
 
Hela tiden har det varit avsikten att Csav Rio Imperial skulle avgå kl 20 ikväll och till dess är också lotsen bokad.  //

12 kommentarer:

  1. Ett lite märkligt beslut av skepparn kan man tycka.
    Märkligt att rederiet lät honom gå.
    Det naturliga, om hon inte kunde ligga i läge, hade varit att gå ifrån kajen, ankrat på fjorden och sedan gjort ett nytt försök när yttre omständigheter gjort det möjligt.

    SvaraRadera
  2. Hur kan rederiet ha råd med sån skeppare?
    Vad kostade inte den turen ut på öppet hav och tillbaka? Hoppas han får sparken när VD för höra det här.

    SvaraRadera
  3. Ville han jävlas med lotsarna som fick vara uppe hela natten?

    SvaraRadera
  4. Allt tyder på tillfällig sinnesförvirring eller blint raseri. Kapten borde söka hjälp. Vilken
    arrogans och vilket slöseri! Tänk om han hade kört med full fart i raseri mot Uddevallabron...

    SvaraRadera
  5. Leif Karlsson2011-12-17 17:07

    Tror på ett tidigare bråk med rederiledningen. Problem vid ankomsten till Uddevalla var droppen som fick bägaren att rinna över. I trots och ursinne vill han skada rederiet och gör en vansinnestur. Tror kaptenerna arbetar för långa pass. Långvarig trötthet, stress och press skadar hjärnan.

    SvaraRadera
  6. Ingen misstanke om dumpning/rengöring av tankar eller dylikt?

    SvaraRadera
  7. Ser med förtjusning fler intressenter än jag väntat mig, förklaringen kommer sannerligen inte att ha med verkligheten att göra ett enda dugg, ser med spänning på vidare upplösning. Handlingen i sig skulle sätta diverse myndigheter på spåret för en närmare granskning. G.Birgerson

    SvaraRadera
  8. Undrande som tänker på miljön2011-12-18 19:32

    Hej Gunnar!
    Kan du inte kolla upp lite om vad "Used Chassies" är? Vad är det vi exporterar och var hamnar de?
    Är det gamla utrangerade bilar och lastbilar som inte klarar våra miljökrav som skickas till länder där miljö saknar betydelse?
    Detta skulle uppskattas!
    Flyttar vi bara utsläppen till ett ställe som inte drabbar oss direkt?
    /Uddevallare

    SvaraRadera
  9. Ungefär så är det!
    Merparten av gamla utrangerade lastbilar (chassies) går till Sydamerika, medan personbilarna i största utsträckning går till Väst Afrika.
    Där används dom till dom inte rullar en meter till och sedan återvinns mycket av dom på olika sätt.
    "Used chassies" kallas det för att unvika att kallas bilar, de säljs ju som skrot enligt alla dokument
    Under den tid jag själv var sysselsatt med att transportera personbilar till Afrika var det inte från svensk hamn men trots det dök det upp en hel del svensk registrerade bilar.
    Bilar som antagligen rapporterats skrotade i Sverige.

    SvaraRadera
  10. En sån här manöver åkallar knappast någon kontroll av myndigheter
    Det har ju inte begåtts några oegentligheter
    Båten har avbrutiit en ankomst och det är inget unikt
    Jag har ex.vis tillbringat 30 timmar till ankars efter att ha gjort precis samma sak
    Skillnaden var att jag inte gick in i hamnen utan höll igen utanför
    Bedömmer man att väder och vind gör det omöjligt att säkert kunna anlöpa chansar man inte
    Det som är anmärkningsvärt är att dom gick ut så långt till sjöss innan dom vände därför kan man misstänka att det var någon oklarhet med lastningen
    Det här kommer man troligen aldrig att få veta något om eftersom inte heller det är något unikt inom Shipping bransche

    SvaraRadera
  11. Stakka Bo du kunde kandidera till större välbetalda arbetsuppgifter inom det kommunala och statliga behovet, de skriker efter din kompetens gör oss alla lyckliga.

    SvaraRadera