2011-12-17

Fortfarande frågetecken kring Csav Rio Imperial

Det finns fortfaande frågetecken kring vad som egentligen hände då Csav Rio Imperial plötsligt gav sig iväg från Sörviksdockan i torsdags morse. Enligt lotsarnas rapport påbörjades lotsningen 08.50 men avslutades aldrig (se tabell nedan). I stället begär fartyget ny lotsning från kl 02.30 för att ta sig tillbaka till Uddevalla.

Skärmdumpen från http://www.marietraffic.com/ ovan är nedladdad kl 21.45. Då har det gått ca 13 timmar sedan skepparen "plötsligt" bestämde sig för att kasta loss och ge sig iväg. Som framgår av skärmdumpen har fartyget vänt nästan rakt norr om Skagen. Då har det kanske gått ca elva timmar sedan hon lämnade Uddevalla.

I elva timmar har alltså fartyget varit på väg med full fart bort från Uddevalla mot ett nytt mål. Under alla dessa timmar har säkert flera parter diskuterat det inträffade. Inte minst företaget för vars räkning Csav Rio Imperial kom till Uddevalla för att hämta lasten av "used chassie". Nästa bilbåt är planerad att komma först om en månad och så länge kan väl inte lagret av skrotbilar vänta.

Nej, återigen. Det finns en annan förklaring än den att kaptenen blivit tokig och kastat loss. Frågan är bara vilken den egentliga orsaken är?  //

9 kommentarer:

  1. Bohusgårdaren2011-12-17 22:59

    Mysteriet tätnar. 200000kr i sjön! Otroligt!
    Mord? Bråk på bryggan? Dumpning av droger? Kidnappning? Illegala invandrare? Drogpåverkad kapten? Maffiautpressning? Hot om självmord?
    Terroristförsök? Inga pengar från svenskt företag? Svartsjukedrama? Sinnesförvirring?
    Myteri? Gå till botten med det här Gunnar.

    SvaraRadera
  2. I alla mina år i sjöfarten, aldrig upplevt liknande , Bohusgårdarens inlägg motsvarar mina tankar jag själv antagligen inte skulle tagit upp, kul att det finns fler tänkvärda människor i Uddevalla, mycket intressant sak, tack Bohusgårdaren du ifrågasatte de rätta frågetecken vi alla väntar på. G.Birgerson

    SvaraRadera
  3. Förklaringen är säkert att skepparn inte ansåg det säkert för fartyget att förtöja i Uddevalla och därför bestämde sig för att uppsöka djupt öppet vatten tills vädret var, i hans ögon, lämpligare.
    Lotsen är ju bara med som en rådgivare och varken kan eller ska påverka Befälhavarens beslut.
    Lotsen har antagligen inte kvitterats av som brukligt utan kan ha fått stanna ombord under "piruetten". Eller så har det bara missats att göras. Det händer ibland.
    Det händer emellanåt att vi inte kan lämna lotsar pga för hårt väder utan de får vackert följa med.
    Rotterdam är ett ställe där lotsarna för det mesta har en övernattningsväska med sig ombord om vädret är dåligt.
    Har själv haft Holländska lotsar med både till Elbe och Dover, där de kunnat komma av och resa hem.
    Vid sådana tillfällen tillämpas inte längre Lotstaxan som jag gav dig utan en timpeng debiteras.
    Inte på långa vägar så dyrt som att ha en arbetande lots ombord.
    Det kan tyckas att beslutet att gå ut kan vara lite märkligt men det är svårt att kritisera en kollegas beslut över sitt fartyg eftersom jag inte vet några faktiska omständigheter.
    Man kan ju haft tekniska problem ombord som åtgärdats under Skageracksvändan ex. vis
    Jag har svårt att tänka mig att skepparn handlat helt efter eget huvud i det här fallet utan svängen är säkert godkänd av rederiet.
    Vi talar ju om en rätt så kostsam operation här.
    Annars finns det garanterat en arbetslös befälhavare nånstans just nu
    Dumpnings/Tankrent teorierna kan vi nog lägga på hyllan.
    Övervakningen är lite för hård för en sån manöver när det händer nåt sånt här.
    --
    With Best Regards
    Captain Bo Jevemo
    Master, mv Lister

    SvaraRadera
  4. Jan Johansson2011-12-18 11:41

    Fraktraterna är idag väldigt pressade, så kanske var man inte överens om denna och medan fartyget satte kurs mot ett annat uppdrag, ledde fortsatta förhandlingar till ett annat resultat......

    SvaraRadera
  5. Bohuslaningen har en förklaring...

    SvaraRadera
  6. Bohusläningens beskrivning överensstämmer i stort sett med Uddevallabloggens ursprungliga. Men hur trovärdig är den? Det är den som Gunnar ifrågasätter.

    SvaraRadera
  7. Det är fel att säga att lasten endast är "used chassie". Den sista tiden har det varit mer nya Volvolastbilar än beg lastbilar. vissa entreprenadmaskiner från volvo hänger med på tåget.

    SvaraRadera
  8. Måste erkänna Kapitän Bo Jävemo till Svea Rikes ende ledamot av alla sjöförklaringar, allt verkar vara helt klart, Staten Sverige skulle spara mycket pengar på att engagera endast denne Kapitän att ensam utreda alla sjöförklaringar inom Svenskt farvatten för att säkerställa tryggheten för alla till sjöss levande varelser i Svea Rike. G. Birgerson

    SvaraRadera
  9. Vill inte gärna se min kommentar i slutet av denna fars, här finns mycket kul som kommer att ta en tid för att bliva offentliggjort.G.Birgerson

    SvaraRadera