2012-03-21

Gissa sambandet mellan Backamo och Kålsby i Skredsvik


Emmy skriver:

"Hej Gunnar

Jag har tyvärr inte ett klart svar på gåtan utan hoppas att kanske du kan veta eller efterlysa svar på bloggen.

Det är så att vi har flyttat in i den gamla byggnaden i Kolsby som är flyttat från Backamo med tåg och häst och vagn. Det sägs att det varit underofficersmäss eller möjligtvis underofficersbarack. Därefter var det ålderdomshem och några bilder från dess finns på muséet. Sedan var det finska män i huset. Jag har hört att de arbetade i skogen och när lönen kom gick den till sprit. Vissa kallar huset denna tid för alkoholisthem. Sedan har det också varit kooperativ förskola fram tills för några år sedan då det gick i konkurs.

Jag vill veta exakt vilken byggnad på Backamo det har varit tidigare. Jag söker bilder på huset och interiör. Det borde också finnas någon dokumentation av flytten tycker jag. Jag skulle tycka att det vore roligt att få kontakt med någon som minns huset från förr.

Nedan är huset så som det såg ut då vi köpte det. Efter detta har vi målat om fasad och lagt nytt tak.

Jag kan ge mer information och även ge länkar till muséets bildsamling av huset.
MVH Emmy"  //

2 kommentarer:

  1. Hej

    Det är den Ö Officersbaracken byggd i mitten av 1890-talet för förläggning av officerare. Såldes till Arvid Mellin från Fiskebäckskil 1916. Men varför den hamnade i Kolsby har jag inte reda på i detalj - möjligen kan Skredsviks hembygdsförening veta.

    Den "Västra" hamnade på Hultsfreds slätt och finns kvar.

    För mer detaljer om byggnaden hänvisas till Gabrielsson: Från Campementsplats till Militärt samhälle

    MVH

    Per N

    SvaraRadera
  2. Det jag kan se om fastigheten är att Fattigvårdsstyrelsen och Kommunstyrelsen i skredsviks kommun beslutade 1947 att avstycka fastigheten. Det var Skredsviks församling som drev ålderdomshemmet.
    Uppdraget gich till Fattigvårdsstyrelsens ordf Johan Laurell och Fullm ordf Herbert Andersson. Ansökan skickades in 8/12-48. Avstyckningen klar 29 april -50

    SvaraRadera