2012-06-26

Flera visste mycket om Langes bilar

Kunskapen om Langes bilfirma visade sig vara stor att döma av kommentarer och mejl jag fått. Ovanstående bild fick jag av Jan Aronson, som i sin tur fått den av Kent Hibell. Det lär vara personalen i Langes bilverkstad. Längst till vänster står Kents pappa Fingal. Men vilka är de övriga? Hjälp till att sätta namn på dem!

Det var så intressanta kommentarer till mitt inlägg om bilfirman att jag återger dem här:
Nore Berndtsson 2012-06-25 22:31
Jag jobbade där som springpojke på lagret 1956-57. Då var jag 16-17 år.
Min bror jobbade också där som billackerare.
Det stämmer med plankorna men bara en bil fick plats.
Nore Berndtsson
Jocke Persson 2012-06-25 22:32
Bror Ahlströms pappa - Thore Ahlström - gjorde sitt Gesällprov i denna lokal.
Han murade ett valv i butiken och Bror visade detta när jag var butikschef 1982.
Kökshörnan öppnades av Lennart Gylfe detta år och jag slutade hos Erik Hällsten för att ta det jobbet. 1984/85 tog vi över Electrolux-agenturen
Även serviceavdelningen följde med.

Bert Kronlid. bert.kronlid@comhem.se
Nu vill jag gärna kommentera bilden från "Langes hörna"
Jag arbetade på Langes Bilverkstad både i affären/lagret och senar i verkstaden,lika fördelat på båda jobben ,jag arbetade på Langes i ett år 1957-1958.Vi som var med vet att bilen till lokalen för skyltningen gick till som Nore Berndsson anger.Man placerade helt riktigt 2st. kraftiga plankor och det behövdes 4-5 personer att rulla upp bilen den vägen.På den tiden fanns det både Lager och Kontor i hörnet så det fick bara plats med en bil i skylten och ingenting annat.Under den tid jag arbetade i Verkstaden så fick jag både polera och vaxa bilarna inför skyltningen.Oftast var det bland Langes specialmärken Simca bl.a.som lev. från ANA i Nyköping.Härlig tid på Langes jag var 15 år på den tiden (1957)I affären/lagret fanns Hibbel och Kristiansson och som försäljare fanns Kallin (Tror jag )och hans kompis Valter Johansson.Verkmästaren hette Magnusson,en snäll man.Han gick omkring i kostym och hatt i arbetet,men så var det ju på den tidens verkmästare.För övrigt så minns jag Asplund som var expert på dåtidens mekaniska Taxametrar.I verktygsförådet hade vi Sävland,han var hård men rättvis,han hade tidigare varit i det militära (Troligtvis på I17)Kalle Karlsson fixade med batteriladdningar och Pettersson i verkstaden var duktig på Svetsning och Lödning av karosser.Pettersson bodde granne med firman,han hade givetvis den närmaste vägen till jobbet (I Kuriren-huset tror jag.)Ove Forsberg var "boss" för lackeringen,föresten en duktig Orienterare på sin tid som de flesta säkert känner till.
Det intessanta med bilden är att där fanns en gång både Bilverkstad och en Bensintapp i kvarteret intill.(Trädgårdsgatan)
Detta har jag påtalat för våra barn och även våra barnbarn,men dom har svårt att tro att det såg ut så en gång i tiden i centrala Uddevalla. Innan både Kuröd och övriga industriområden runt Uddevalla hade växt upp.
Jag blir både lyrisk och nostalgisk när jag ser detta hörne både på kort eller i verkligheten. Hälsningar från en som var med.

Rolf Rodhin:
Var inte så gammal då men vad jag minns köpte Rodins Bil Langes bilaffär någon gång i början av 60-talet.
Rodins var då trångbodda i lokalen på Karl gustavsgatan, där sedermera Uddevalla Bilelektriska etablerade sig.
Rodins köpte Langes och saluförde där dom amerikanska bilarna i sortimentet men försäljningen av SAAB stannade kvar på Karl gustavsgatan.
Det stämmer gott att man fick backa in bilarna i affären på två plankor. När bilen väl var inne fick två man studsa bakvagnen sidledes för att få den i rätt riktning.
Mitt minne är dock att man fick plats med två bilar.
Minns att alla var imponerade över att man kunde köra in bilarna till verkstaden från Kilbäcksgatan då det bara var en trång gång att köra in i.
Det fanns även en butik för reservdelar och tillbehör med ingång från Trädgårdsgatan. Ungefär där antons tobak låg/ligger.
Bilförsäljare Walter Johansson följde med till Rodins och jobbade kvar där till 1992.
Även reservdelsmannen Fingal Hibell följde Rodins och jobbade kvar på lagret fram till sin pensionering.
Båda gick bort för några år sedan. Fingal närmare 100 år gammal.
Rodeins lämnade ”Langes lokaler” 1968 då man köpte Domusbaracken vid Västerlånggatan.
Denna hade Domus använt under tiden man byggde fastigheten som idag är Gallionen.
All Rodins verksamhet kunde inrymmas i denna, om jag minns rätt, 2400 kvm stora byggnad.
Halva kåken användes som utställningslokal både för nya och begagnade bilar vilket gjorde den till en av landets första bilvaruhus.
När Langes lämnades och tömdes fanns en massa reservdelar och tillbehör till många olika bilmodeller. Bland annat Standard Vangard.
Denna ”skit” var dock inget att behålla varför det mesta hamnade i smörjgroparna på den nedlagda BP-stationen på Strömstadsvägen och gjöts igen.
Det är som vanligt. ”Lätt att vara efterklok”!
Rolf Rodin  //

2 kommentarer:

  1. Sålde inte Langes Skoda också. Vill minas att min mamma köpte en Skoda där.

    Bengt Norberg

    SvaraRadera
  2. Min far Walter Örtendahl jobbade på Langer i slutet på 40 talet och ett par år in på 50 tror jag. Jag hittade för några månader sedan ett graverat cigarett etui i silver med fungerande tändare. Jag misstänker att det var ngn avskedsgåva.

    SvaraRadera