2012-06-07

Roland Utbults nationaldagstal

Riksdagsmannen Roland Utbult från Uddevalla höll sitt nationaldagstal vid Herrestads kyrka:

Varför vet vi så lite om varför vi firar den svenska nationaldagen? Varför har den blivit upphöjd till helgdag? Ja, det var ju faktiskt Svenska flaggans dag fram till början på 80-talet då den blev nationaldag och 2005 helgdag.

Den 6 juni 1523 valdes Gustav Vasa till svensk kung – det är stort men inget vi tänker på så ofta. Regeringsformen – grunden för hur ett land ska styras – som undertecknades den 6 juni 1809 kunde ha föregåtts av ett inbördeskrig. Men det blev en fredlig process och betydde ingen våldsam förändring av maktfördelningen i Sverige. Dessa båda händelser är alltså orsaken till att vi är samlade här idag. Det kallar jag historiens vingslag…

En av de som skrev under Regeringsformen 1809 var bondeståndets talman Lars Olsson som levde 1786-1830. Han ligger begravd här intill kyrkan. På kyrkväggen finns en inskription: ”Han styrde bondeståndet med fast hand och förde med värdighet dess talan”.

Lars Olsson är också avbildad på en väldigt stor tavla i Sveriges Riksdag. Jag får ofta besök av grupper och då brukar jag visa rummet med de fyra representanterna för adel, präster, borgare och bönder. Det är ju lite speciellt att Lars Olsson kommer från den församling där vi befinner oss idag och där de flesta av oss är medlemmar.

Regeringsformens avslutande ord som Lars Olsson skrev under lyder så här: ”Till yttermera visso hafve vi detta med våra namns underskrifvande och våra insegels undertryckande velat bestyrka, stadfästa och bekräfta, som skedde i Stockholm den sjätte dagen i junii månad år efter Kristi börd ett tusende åtta hundrade och på det nionde.” Med andra ord 6 juni 1809.

Kungamakten överlevde regeringsformen 1809. Mindre än 10 år senare trädde den förste Bernadotten in på scenen – Karl XIV Johan.

Den svenske kungen Carl XVI Gustaf har ett valspråk ”För Sverige i tiden”. Vad är det han säger egentligen? Jo, att han är del av något som är större än honom själv. Han är inte centrum utan det är Sverige och det svenska folket. Jag tror att det är därför som vår kung fortfarande är kung i Sverige.

Du och jag är en del av något som är större än oss själva. Vi är en del i en nation, vi upplever det särskilt starkt när våra idrottsstjärnor gör stora insatser. Sverige spelar snart EM i fotboll och jag brukar resa mig när nationalsången spelas. Särskilt när det är en hornmusikkår… pampigt, högtidligt!

Vi är en del av något som är större än oss själva. Men vi är viktiga delar! Ingemar Olsson skriver i en sång: ”Du vet väl om att du är värdefull, att du är viktig här och nu. Att du är älskad för din egen skull, för ingen annan är som du.” Vi förvaltar något som vi fått ta över efter andra. Vi lever i en slags stafett. Någon har sprungit sträckan innan. Någon ska ta över. Vad lämnar jag över? Vi vet att varje sträcka är viktig. Vi förvaltar möjligheter, vi förvaltar miljön – och vi förvaltar också varandra!

Kören sjöng ”That´s what friends are for” – fritt översatt: ”Det är vad vänner är till för”. I mitt arbete bland hemlösa i Göteborg mötte jag människor som gjorde väldigt mycket för andra. De var mina vardagshjältar. Fältarbetarna som skapade ljus och hopp in i människors liv. De hemlösa som förlorat allt upplevde att det fanns personer som brydde sig.

Jag minns en person som jag träffade en gång när vi hade en morgonsamling. Han höll i en nyckel och sa: ”Den här är viktig för mig”. Han hade fått en egen lägenhet efter alla år som hemlös, med en egen nyckel och den var viktig för honom.

Det finns nycklar till varje människa. Jag vet inte hur många gånger jag upplevt att en person har varit lite svår att få kontakt med… men så börjar man samtala… Det finns nycklar till varje människa! Det är lätt att se sig själv som en isolerad ö. Men vi behöver varandra. Inte bara det, det handlar om livets mening. Psykologen Aaron Antonovsky förklarar vad livets mening är rent mänskligt: Känslan av sammanhang (KASAM) och att ha en uppgift.

Jag vill berätta om en storslagen man. Abraham Lincoln räknas som en av USA:s största presidenter, kanske den störste. Han hade långa armar som hängde långt ner och såg ut att vara feldimensionerade. Han hade en motståndare som hette Stanton.

Stanton brukade kalla Lincoln för ”gorilla”. Han sa t.o.m. att man behövde inte resa till Afrika för att jaga gorillor. Det fanns en ”Original Gorilla” och det var Abraham Lincoln. När Lincoln blev president så behövde han en försvarsminister. Han visste att Stanton var den som var mest lämpad. President Lincoln gjorde sin belackare till försvarsminister. När Abraham Lincoln mördades 1865 så berättas att en mycket rörd Stanton ”vars ansikte var täckt av tårar” på begravningen talade sig varm om den som han tidigare talat så illa om. Stanton sa att Abraham Lincoln är en av de största männen i historien – ”Lincoln belongs to the ages”.

Vänner, vi lever i ett land med fred. Det har vi gjort i många år. Någon påstår att det är därför som vi inte firar på samma sätt som andra nationer. Några av oss har varit på Karl Johan i Oslo och sett hur norrmännen firar! Jag menar att vi borde fira MER än andra!

Vi är ett rikt land men det finns också brister. För personer med funktionsnedsättning är bristen på tillgänglighet tydlig. Inom sjukvården dör 3.000 personer varje år på grund av brister i vården och nästan 100.000 skadas. Det finns fattigdom. Fattigdom kan räknas på olika sätt. I Kongo, där jag var i mars i år, är fattigdom att leva under 1 dollar om dagen. I Sverige talar vi om fattigdom när vi inte kan unna oss – eller barnen det viktigaste. Det finns också en relativ fattigdom där man jämför inkomster och ser att det finns de som lever långt under vad som är den genomsnittliga inkomsten.
Det finns brister i vårt land. Men det är ett land som vi är stolta över. Som många före oss varit med att bygga upp. Sverige är ett land i fred. Vi ska bygga vidare tillsammans på det här landet. Vi är alla en del av något som är större än oss själva. Ett land, en värld där du och jag har en plats. Det kan vara svårt att finna den platsen ibland. Men det finns nycklar för dig och mig. Vi ska bygga i vänskap. That´s what friends are for!

Jag vill nu att vi tillsammans utbringar ett fyrfaldigt leve för vårt Sverige…!"

Roland Utbult
Riksdagsledamot (KD)  //

2 kommentarer:

  1. Tack Roland för ett mycket vackert tal.Jag röstar på Kristdemokraterna 2014.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ser det ut som att du blir ganska ensam om med tanke på dagens siffror 2,4%!

      Radera