2012-09-23

Vår historia försvinner från kyrkogårdarna

Den gröna gräsmattan är grav nr 81 i kvarter 001 på Östra kyrkogården. 2005 togs gravrätten tillbaka av Kyrkogårdsförvaltningen och nu ser det ut så här. Under gräsmattan ligger syskonen Larsson: Anton Larsson 1849-1919, Amanda Josefina Larsson F Karlsson 1860-1941, Eric Eskil Gullwing 1893-1969 och Tora Ragnhild Ingegärd Larsson 1898-1976.

Detta är bara ett exempel av en lång rad gravar där gravvårdarna tas bort på våra kyrkogårdar. Därmed försvinner också ett stycke historia.
Här låg till för ett par år sedan tre soldater från Bohusläns regemente. De hade dött i spanska sjukan 1918 men nu finns inga spår kvar efter dem.
För några år sedan gjorde Bohusläningen ett reportage om kyrkogården och jag lotsade reportern och fotografen runt på kyrkogården. Vi stannade till vid Cecilias gravsten och funderade över vem hon var. Några dagar senare sökte hennes son upp mig och berättade en tragisk historia om sin mamma som tog livet av sig när sonen var bara några månader. Sonen var en numera avliden känd profil i idrotssammanhang och enligt honom fick mamman inte begravas i familjegraven strax intill då hon var en "självspilling". Nu sitter det en av flera svarta skyltar vid graven med texten "Återtagen av kyrkogårdsförvaltningen". Risken är alltså uppenbar att det snart inte finns något på kyrkogården som minner om Cecilia.

Och under den här gräsmattan på Sigelhults kyrkogård ligger SKAPI:s grundare Max Schwab begravd. Till för några år sedan stod här en pampig gravsten över honom men den togs alltså bort.

Man kan undra vad syftet med att ta bort dessa gravvårdar är? Handlar allt om att minska kostnaderna för skötseln av våra kyrkogårdar. Jag har svårt att tro det. Det kan väl ändå inte vara enda anledningen.

På sikt kanske det kommer att se ut som på Kolerakyrkogården på Kapelle på bilden nedan? Där finns bara tre-fyra gravvårdar kvar och kyrkogården räknas numera som parkmark.  //

11 kommentarer:

  1. Bra artikel, Gunnar, som tyvärr alltför väl speglar svenskarnas intresse för vår historia.

    Hälsningar, Lasse Peterson

    SvaraRadera
  2. Jag undrar var man gör av stenarna ? Mycket möjligt att det är en dum fråga men....

    SvaraRadera
  3. Hans Fredriksson2012-09-24 00:09

    Jag har reagerat på samma sätt när jag sett alla vita (inte svarta) skyltar med samma meddelande som sitter på div gravar på kyrkogården i Arvika där bl a min far, mormor och morfar och morfars far vilar. När ingen längre betalar för gravplatser så blir det som du beskriver. Stenarna tas bort och slipas om och får nya namn. Man raderar ut människor ur historien. Det känns tragiskt.

    SvaraRadera
  4. Tack Gunnar f.a.Du påminner om denna tragiska konskvens av "äldreomsorg".Vem är ansvarig för denna plundring inom Helgat Område.Skall inte Grav vårdas??Vem inom Förvaltningen kan ha detta på sitt samvete?? Max o Cecilia är lika tragiska "öden".För 60år se´n var Jungerfeldt o jag lyckliga nog att se ngt av Ursprunglig omtanke på denna fina Kyrkogård.Jag bodde på Västgötavägen 35 så jag vet vad jag talar om.Varför betalar vi alla "begravningsskatt"vare sig vi är frälsta eller ej men ändå vill se Våra Äldre få Gravfrid?? Är det kvinnsinflytande inom "kyrkan"som symptom på könslikställighet o praktisk demokrati?? Bevare oss från dessa moderna symboler som väl knappast äro med på Gunnar Vandringar.Hälsn.Bertil Jansson

    SvaraRadera
  5. När man dör finns en automatisk gravvård om 25 år (efter att den senaste gravsatts i den graven). Därefter får efterlevande betala om man vill behålla graven.

    Jag ser två sidor av detta mynt.
    Att bevara historian är både intressant och viktigt, jag tycker personligen det är helt fantastiskt att kunna hitta sina morföräldrars morföräldrars grav och känna sina rötter. Eller titta på Ture Malmgrens grav och tänka på hans gärning.

    Å andra sidan så kan vi inte bara behålla alla gravar för då skulle det tillslut bara vara stora kyrkogårdar över hela Sverige. Om man säger att bara vissa skall ligga kvar, vem skall då bestämma vem som är "viktig" nog at få sin eviga vila?
    /C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med fullständigt.

      I dagens samhälle går det dessutom alldeles utmärkt att dokumentera gravarna som försvinner. Digitalfoto och GPS skulle lösa den biten, vem som skulle göra detta kan man ju diskutera.

      Radera
  6. Historielösheten sprider sig. Hemskt att se. Cheferna skämmer ut sig. Det här måste få ett slut.

    SvaraRadera
  7. Maggan stenarna magasineras ca 2år efter det så avidentifieras ett antal och återanvänds resten går till kross.
    Niklas hur tänker du nu? Hur många skulle betala för gravskötsel när dom ser att kyrkogårdsförvaltningen ändå sköter alla gravar?
    Sen ett svar till Anonym. Man får inte betala för en gravrätt det som händer efter 25 år är att gravrätten förnyas X antal år och finns kvar så länge graven sköts men när det blir som i fallet med många gravar som tas bort så finns det inga gravrättsinnehavare och graven blir vanvårdad eller så har gravrättsinnehavaren överlämnat gravrätten till kyrkogårdsförvaltningen och många av dom som återlämnar gravrätten vill att gravvården ska tas bort.
    Det är självklart att gravarna kan vara kvar bara någon tar ansvar och håller dessa gravplatser i ordning och här inne verkar det finnas många som vill ta det ansvaret så det är säkert bara att ta kontakt med kyrkogårdsförvaltningen så är problemet löst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte om den sista meningen var ironiskt menad eller inte, men generellt är det väl så att det är väldigt lätt att uppröras över något och att i text protestera mot det, men en helt annan att faktiskt göra något åt det personligen, vare sig det gäller hus som ska rivas eller gravvårdar som tas bort. Man vill ju att någon annan gör det.
      Hur som helst, jag har alltid beundrat de som räddade Villa Älvkullen, kudos till dem.

      Radera
  8. Begravningslagen är helt klar på denna punkt. Gravrätt skall upplåtas till gravrättsinnehavaren på 25 år. Sedan har denne rätt till en förlängning ytterligare 25 år hela tiden under förutsättning att gravrättsinnehavaren sköter denna grav, antingen själv eller genom att anlita någon annan t.ex kyrkogårdsförvaltningen. Kulturhistoriskt intressanta gravar kan av denna anledning bevaras även i avsaknad på gravrättsinnehavare. I Uddevalla har mig veterligen ingen nekats att behålla sin eller sina förfäders grav under förutsättning att man som gravrättsinnehavare svarar för sin skötselskyldighet.

    SvaraRadera
  9. En gravrätt kan upplåtas till mellan 15-50 år eller för alltid.
    Sådana "för alltid" finns bl.a på Sigelhults kyrkogård.

    25 år gäller om inte upplåtelsetid har bestämts

    Sedan är det en tolkningsfråga om gravplatsen är välvårdad eller inte.

    I Uddevalla är det planeringsingenjören på Sigelhult som tolkar.

    SvaraRadera