2012-11-29

Flygfoto över punkthusen på Tallvägen

Här ser vi bl a punkthusen på Tallvägen i bildens mitt. Jag tror att de var inflyttningsklara i början av 1952. Uddevallahems förre VD Ingvar Wattenberg har berättat för mig att det utbröt en strejk bland murarna på bygget. Då inkallades tyska murare men efter några veckor upptäcktes det att de hade an annan metod att applicera tegelstenar och murbruk. Det lär man kunna se på ett av husen ännu idag.

Och så ser vi Lelångenbanan i sin sträckning över Fjällvägen, den sk Lelångenporten. "Korven" vid Fjällvägen är också byggt.  //

1 kommentar:

  1. Här bodde jag i punkthuset längst till höger med mina föräldrar och syskon. Vi flyttade hit från bananhuset som syns här längst upp i höger hörna.I bananhuset flyttade vi in när det var nytt för ca 53 år sen och vi flyttade till Tallvägen 16 (punkthuset) några??? år senare...
    Min far hette Odd Berg och var skeppare på bogserbåten Tim i många år...
    Med vänlig hälsning Wendela i Norberg

    SvaraRadera