2013-03-13

Uddevallasläkterna Wallström och Möller

Uddevalla kommunala gymnasium Ring III. Höstterminen 1923.
Sittande fr.v: Axel Jonsson, William Diurson, e.o. lektor Hugo Sommarström, Folke Hammar, Axel Ryman.
Stående fr.v: Gunnar Frankenberg, Gösta Torell, Arne Thorburn, Gunnar Berglind, Åke Dahlberg, Sten Lindberg, Henry Johansson, Sten Luthander, Arnold Möller, Knut Granberg, Karl Hedberg, John Ahlberg.

Insänt av Carl Farberger:

Hej Gunnar,
Tack för en inspirerande Uddevallablogg!

Jag heter Carl Farberger och stammar från Uddevalla. Jag arbetar nu med att dokumentera en släktkrönika, och jag kommer då tillbaka till rötterna i Uddevalla. Jag tänkte bidra med lite vad jag har, och kanske kan jag få något bidrag tillbaka också, om jag har tur.

Min mamma Karin, född Möller, är också uppvuxen där. Historien går tillbaks till året 1860 då min morfars farfar, Carl Wilhelm Magnus Möller (1835-1884), flyttade till Uddevalla (från Kristianstad) och blev regementsskrivare på I17. Likaså inflyttade min morfars morfar, Axel Wallström (1832-1911), till Uddevalla (från Vänersborg) och kom att driva en manufakturhandel på Norra Drottninggatan under ca 50 års tid.

Både Carl W M Möller och Axel Wallström kom att bli stadsfullmäktiga i Uddevalla från dess instiftande 1863. Bägge två är också upptagna som medlemmar i Bohuslänska Curlingklubben från år 1860. Sammantaget borde detta betyda att bägge herrar nog var att anse som väletablerade i staden.
Villa Ekudden ca 1890 (inköpt ca 1887). På verandan bl a Maria, Axel, Elisabeth och Carl Wallström.

Carl W M Möllers son Carl Anders Möller (1872-1953) (och således min morfars far) kom att sedermera gifta sig med Axel Wallströms dotter Elisabeth Wallström (1877-1975). Familjen Wallström inköpte Villa Ekudden på Gustafsberg när denna var helt nybyggd, 1887, och kom att gå i arv i släkten fram till 1976, då den såldes. Se bifogad bild på Villa Ekudden, ca 1890.
Detta är Carl Anders Möllers avgångsklass (5. klass) från Uddevalla läroverk den 8 juni 1886. Carl Möller syns längst framme till höger.

Nästa hopp i tiden är till 1923 (översta bilden), då Carl Anders Möllers son Arnold Möller (alltså min morfar) gick på Uddevalla kommunala gymnasium. Arnold kom sedermera att bli adjunkt vid Uddevalla Högre Allmänna Läroverk 1947, lektor där 1954 och rektor där 1958.

Jag skulle vara mycket intresserad av fler faktapunkter från 1870-1890-talet i Uddevalla, kanske bilder från avgångsklasser från Carl Möllers syskon, eller mer information om Curlingklubben.

Med vänliga hälsningar
Carl Farberger, Sigtuna, samt Karin Farberger, f Möller, Lerum  //

2 kommentarer:

  1. Det övre kortet på Ring 3, har jag som vykort.
    Mottagare är "Dagmar Sommarström " och avsändare är Hugo. Antagligen läraren på kortet.
    Kortet är skickat 3/11 1923.

    Jan Aronson

    SvaraRadera
  2. Dagmar Sommarström var Hugos första fru. Hon startade en flickskola i Kairo tillsammans med Vivi Täckholm efter Hugos och hennes skilsmässa. Dagmar Sommarström har skrivit en bok om detta, som man kan få tag i på Bibliotek eller antikvariat. Jag är svärdotter till Hugo Sommarström, och var gift med hans framlidne son Leif Sommarström (+2010).

    SvaraRadera