2013-05-30

BYGGNADSVÅRDEN PÅ GUSTAFSBERG BEHÖVER DITT STÖD

 
Gustafsbergsstiftelsen har två stora uppgifter
Den ena är att förvalta arvet efter Anders Knape, som på 1770-talet grundade Sveriges första internatskola. För att ”främja ungdomars utbildning och uppfostran” delar stiftelsen varje år ut 225 000 kr i stipendier.

Den andra uppgiften är att underhålla stiftelsens 33 byggnader, särskilt de 26 som är byggnadsminnen. Både hus och mark har klassats som riksintressen.

Plan för byggnadsvården

2007 antog Gustafsbergsstiftelsens direktion en ny byggnadsvårdsplan och den genomförs nu steg för steg.

2008-2009 restaurerades Badrestaurangen in- och utvändigt, och även de tre paviljongerna i parken. 2010-2011 restaurerades Konditori Snäckan, som samtidigt byggdes om för att kunna ha öppet året runt. 2012 restaurerades Hotell Slottet in- och utvändigt, och fick en balkong med utrymningsväg, så att byggnaden kan användas fullt ut.

2012-2013 restaureras Magasinet och 2013 Varmbadhuset/Vandrarhemmet, i första hand utvändigt. 2014 kommer turen till Hotell Tvåan och 2015 till Societetshuset och Grevegården.
Pengar till byggnadsvården
 
Gustafsbergsstiftelsen är självförsörjande och omsätter 6 milj kr per år. Men underhållet av de gamla byggnaderna är givetvis en mycket tung kostnad och på grund av den är stiftelsen beroende av att även söka pengar utifrån. Bidragsgivare har hittills varit Riksantikvarieämbetet genom Länsstyrelsen samt Thordénstiftelsen och Herman Zetterbergs stiftelse. Ett lån beviljades av Uddevalla kommun för restaureringen av Snäckan.
 
Nu tar Gustafsbergsstiftelsen ytterligare ett steg. En bred allmänhet engagerar sig i Gustafsberg på olika sätt och har frågat efter möjligheter att hjälpa stiftelsen.
 
Därför har ett särskilt bankgirokonto med namnet Byggnadsvård Gustafsberg, BG 114-8998, öppnats.
 
Där kan enskilda och företag bidra med små eller stora belopp. Pengarna kommer oavkortat att gå till restaurering av husen. Alla bidrag är varmt välkomna och tas tacksamt emot. Bidragsgivarnas namn och eventuella logotyper kommer att publiceras på stiftelsens hemsida samt på en skylt inom området.
Hösten 2012 började NCC renoveringen av det här magasinet som varit i ett väldigt dåligt skick. Många ruttna bjälkar har bytts ut och ett helt nytt tak har lagts på. Farmartjänst fullföljde renoveringen nu under våren genom att måla det så här fint.
Just nu är det full fart med renoveringen av det gamla varmbadhuset (vandrarhemmet) som fyller 200 år nästa år och det skall vi givetvis fira. Lindwalls Bygg AB med Bror Ericssons Måleri utför arbetet.
 
Kontakta gärna Gunnar Klasson om du vill vara med och bidra eller sätt in ditt bidrag på bankgiro Byggnadsvård Gustafsberg, BG 114-8998.
 
Tel 070-735 64 88 eller e-post gunnar.klasson@gustafsberg.se 
 
Och så var det bankgironumret igen Byggnadsvård Gustafsberg, BG 114-8998.

Bidragsgivare presenteras här: http://www.gustafsberg.se/om-gustafsberg/byggnadsvard/ 

2 kommentarer:

  1. Gunnar gör ett fantastiskt fint jobb. Kom igen uddevallabor nu skänker vi en slant!

    SvaraRadera
  2. Hej allihopa,
    Jag heter Herr, Rugare Sim. Jag bor i Holland och jag är en lycklig man idag? och jag sa till mig själv att alla långivare som räddar mig och min familj från vår dåliga situation, jag kommer att hänvisa alla personer som letar efter lån till honom, han gav mig lycka till min och min familj, jag var i behov av ett lån på € 300.000,00 för att starta mitt liv hela tiden när jag är en ensamstående far med 2 barn träffade jag denna ärliga och Allah fruktade man lån långivare som hjälper mig med ett lån på € 300.000,00, han är en Allah fruktade man, om du är i behov av lån och du kommer att betala tillbaka lånet, vänligen kontakta honom berätta för honom att (Herr, Rugare Sim) hänvisar dig till honom. Kontakta Mr, Mohamed Careen via e-post: (arabloanfirmserves@gmail.com)


    LÅN Ansökningsinformation FORM
    Förnamn......
    Mellannamn.....
    2) Kön: .........
    3) Lånebelopp som behövs: .........
    4) Lånetid: .........
    5) Land: .........
    6) Hemadress: .........
    7) Mobilnummer: .........
    8) E-postadress ..........
    9) Månadsinkomst: .....................
    10) Yrke: ...........................
    11) Vilken webbplats gjorde du här om .....................
    Tack och hälsningar.
    E-post arabloanfirmserves@gmail.com

    SvaraRadera