2014-01-03

Asplundsgatan västerut

En sommar- och en vinterbild tagna från ungefär samma plats. Fotografen står i närheten av korsningen Asplundsgatan - Sankt Mikaelsgatan. Vi ser Västerlånggatan västerut mot Göteborgsvägen och så ser vi det Petersonska huset (ibland kallat det Rybergska huset) med sitt välbekanta torn långt därborta. Speceriaffären till höger? Var inte det Kihlmans som även hade affär på Södra Drottninggatan?

Jag vill minnas att speceriaffären på bilden var en av de bränder som Uddevallapyromanen tuttade på 1958-59. Han var yrkesbrandman och deltog själv i släckningsarbetet.  //

2 kommentarer:

  1. Jo, speceriaffären till höger är (var) Kihlmans filial. Den andra (huvudbutiken) låg inte så långt bort, utan på S:a Drottninggatan, i kvarteret Ängön. Vi (mina föräldrar,syskon och jag själv) bodde i Asplundsgatan 44, dvs det hus man skymtar en del av på vänster sida. Vi flyttade 1952. Att branden inte spreds till omkringliggande hus var nästan ett mirakel. Hur branden uppstod vet jag inte helt säkert. Brandmannen var iallafall en patologisk pyroman, som anlade flera bränder i Uddevalla, men han blev slutligen avslöjad och fick vård.
    C-M Norrman

    SvaraRadera
  2. Även jag minns Kihlmans speceriaffär på Asplundsgatan, och jag handlade där några gånger omkring 1940. Annars var det mest Kihlmans andra affär på S:a Drottninggatan som gällde, då vi bodde på n:r 4 (Högströms hus) mellan 1938 och 1948. Dessförinnan hade vi bott tre år på Södertullsgatan 2, ett tvåfamiljshus, som sedermera blev Café Fenix(?) och senare revs.
    Så visst har jag gått fram på Asplundsgatan många gånger, inte minst på väg till Vadbacken-skolan 1937-39.
    OCH jag vill bestämt minnas en familj Norrman på Asplundsgatan. Sonen (minns ej förnamnet) var väl klasskamrat med min bror Torsten, som gick först på Vadbacken-skolan och sedan i Lancaster-skolan i området, med Einar Dahl som mycket omtyckt lärare. Senare Margretegärde-skolan.
    Ovanför Kihlmans affär bodde familjen Karlander (C?), med våra lek- och skolkamrater, tvillingarna Lasse och Mona. De flyttade till Trollhättan, kanske redan i början av 40-talet.
    Gustaf (polis) och Anna Carlsson, föräldrar till vår barndomskamrat Egon, köpte omkring 1946 ett mindre hus på Asplundsgatan, ganska långt upp i backen och till vänster på bilden. Bara något år senare sålde de detta och köpte huset S:a Hamngatan 14(?), där "Gammelgården" låg (ligger).
    Sven E. Borg, Halmstad

    SvaraRadera