2014-05-28

Mer Harald Linder

Insänt av Jan-Åke Nilsson:

"Hej Gunnar,
Kul att Du efterlyser tavlor av Harald Linder. Det blev en hel historia när jag tänkte till lite, hoppas Du orkar läsa. När mina föräldrar satte bo som det hette, i början av 1940-talet, köpte dom en Lindertavla. Den följde med dem livet ut och hänger sedan flera år hos min dotter. Kanske tar hennes son (16 månader) hand om den en dag. Olja på pannå skulle en konstkännare säga, ca 35x45cm. Prydligt signerad men utan årtal, jag gissar på 1942. Ramen har säkert varit med från början.

Lägenheten som var mina föräldrars första gemensamma bostad låg på Föreningsgatan 3. Huset var nytt och uppfört av en byggmästare Gamelius. Där var min farbror Johannes Nilsson verkmästare. Han startade sedan eget och firman, som nu heter Johannes & Son, drivs av tredje generationen, mitt kusinbarn Krister. Kontoret är i deras fastighet Kungsgatan 13.
Förutom tavlan köpte mina föräldrar ett möblemang och märkligt nog hittade jag kvittot från Gregors, som väl senare blev Gregarts. Flera av möblerna minns jag väl, dom hängde med länge, fanerade och med en mörk, blank lack enligt tidens mode.

Hälsningar,
Jan-Åke Nilsson" 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar