2014-08-31

En improviserad stadsvandring med arkeologiska förtecken

I dag hade jag bespetsat mig på att följa med arkeologerna från Bohusläns museum på en stadsvandring till det medeltida Uddevalla utifrån utgrävningarna i Hasselbacken, kvarteret Dyrhaven och Sagaplan (Aschebergsplatsen).

Redan på väg dit hörde jag att vandringen var inställd och när jag kom fram till torget stod där en stor grupp människor som hade tänkt delta. Där stod även arkeologen Johan Pettersson (i grön keps ovan) som hade fått den otacksamma uppgiften att meddela alla att vandringen inte kunde bli av eftersom arkeologen som skulle leda vandringen låg hemma och var sjuk.

Men, eftersom där stod en arkeolog och undertecknad är van stadsvandrare så beslutade vi snabbt att ända genomföra vandringen, men på vårt sätt.
Vi tittade på Hasselbackspartiet från andra sidan ån och fortsatte sedan upp till kvarteret Dyrhaven med Jörgens gränd. Där ligger ju Bäve gamla kyrkogård och om den finns det mycket att säga
Well, det blev inte riktigt som jag tänkt mig denna söndag men jag hoppas att de som följde med på vandringen fick ut något av det. De var i alla fall betydligt fler än de fem personerna jag hade med på min förra vandring i onsdags.  //

1 kommentar:

  1. Tack Gunnar för att du för ut vår kultur och historia till alla historielösa. Folk vet mer om Thailand än om sin egen stad...

    SvaraRadera