2014-09-10

Opererad för grå starr

I går opererades båda mina ögon för grå starr. Operationen gick bra.

Om någon av er mött mig före operationen och jag inte reagerat igenkännande så kan det bero på att jag de senaste två åren fått allt sämre syn på grund av grå starr. Jag har helt enkelt haft problem att känna igen folk på lite avstånd.

Vänstra ögat har varit sämst. Särskilt jobbigt har det varit att läsa tidningen eller en bok. Det är nog två år sedan jag kunde läsa en bok med behållning. Ser verkligen fram emot att kunna göra det igen.

Eftersom det var åtta månaders väntetid på Ögonkliniken i Uddevalla valde jag att utnyttja vårdgarantin, vilket innebar att jag fick åka till den privata ögonkliniken Capio Medocular i centrala Göteborg.

Jag ville också operera båda ögonen på en gång. Operationen går till så att man tar ut ögats lins och ersätter den med en konstgjord som håller livet ut. (Läs här om hur operationen går till http://www.varda.se/film/hur-gar-det-till-vid-en-grastarroperation/ ) Operationen var helt smärtfri.

Det jag var lite oförberedd på var att jag själv skulle bestämma vilken styrka jag skulle ha på mina nya linser. Jag kunde således välja att helt ta bort min närsynthet ( på ungefär -6 ) eller välja att fortsätta vara närsynt men kanske inte lika mycket. Det var för- och nackdelar med båda.

Efter samtal med operatören valde jag att fortsatt vara närsynt men nu på ca -3 i stället. Jag har haft glasögon sedan jag var 15 år 1960 och det har fungerat bra.

Det svåra började efter operationen då jag lämnade kliniken. Pupillerna var hur stora som helst efter smärtlindringen och dessutom hade jag nu inga glasögon med min nya synskärpa. Kort sagt så var jag halvblind. Jag skulle ta mig till apoteket Kronan som skulle ligga bara på andra sidan gatan men det blev en pärs. Bara att kunna skönja vad som var ett övergångsställe var svårt.

Så småningom vacklade jag in på apoteket och kunde köpa mina ögondroppar, som jag skall ta tre ggr/dag i tre veckor. Sedan lyckades jag famla mig vidare till Göteborg C och ombord på tåget. Väl i Uddevalla gick jag direkt till Contacta på Kungsgatan där man kunde göra en synundersökning först kl 17.

När den var klar fick jag veta att det kanske skulle ta två dagar innan de kunde få hem nya glas till mina bågar. Jag måste ha sett väldigt besviken ut för genast satte de två tjejerna i affären igång med att leta på lagret om de möjligtvis kunde ha några där som inte hade kunnat användas tidigare.

Och si, de hade ett glas som var precis den styrkan på som jag behövde och ett som var bara lite annorlunda. Medan jag väntade slipade de till de nya glasen och det var oändlig lättnad att sätta på sig glasögonen och kunna se igen. De båda tjejerna är nu mina hjältar!

Idag har pupillerna återtagit sin funktion och jag ser kanonbra.

Synundersökningen skall göras om efter sex veckor då ögonen har läkt och förhoppningsvis allt skall fungera bra.  //

8 kommentarer:

  1. Grattis Gunnar! Hoppas att synförbättringen kvarstår under överskådlig tid!
    Det finns så mycket att se och så mycket mer att läsa (det vet jag ju själv).
    C-M Norrman

    SvaraRadera
  2. Grattis till att allt förlöpte bra. Jag står själv och stampar i kön för starroperation. Din beskrivning är den bästa förberedelse man kan få!
    Maj-Britt Jonasson

    SvaraRadera
  3. Mina varmaste gratulationer.
    Jag är själv opererad på båda ögonen med mycket gott resultat. Den ökade livskvaliteten man får för en relativt liten kostnad innebär att våra sjukvårdspolitiker borde satsa mer resurser på starroperationer.

    Jan-Inge Friberg

    SvaraRadera
  4. Efter mötet med dig vid Bodelid på din väg hem efter operationen, så tänkte jag mycket på dig och de strapatser du berättade om. Du verkade i alla fall vara vid gott mod som väl var och jag höll tummarna för dig inför det kommande optikerbesöket senare samma dag. Underbart att det gick så bra! Fantastiskt att genomföra resan ToR med allmänna färdmedel under sådana premisser! Strongt gjort!!
    rolf ohlson

    SvaraRadera
  5. Stort Grattis Gunnar och tack för den intressanta beskrivningen av händelseförloppet.
    Både min fru och jag har mycket goda erfarenheter av Capio.
    Bengt

    SvaraRadera
  6. Grattis till din nya syn!!

    SvaraRadera