2014-12-03

Hela personalen vid Uddevalla lasarett

Den här bilden har jag lånat av Wolfgang Röhricht. Det skall vara hela personalen vid Uddevalla lasarett. Nåja, någon kanske var kvar vid någons sjuksäng just vid fotograferingstillfället. Wolfgangs mamma, född 1916, finns med på bilden (klicka på den så blir den större). Kan bilden vara tagen i slutet av 1930-talet?

Kanske någon av Uddevallabloggens läsare känner igen någon på bilden?
Och så här såg det ut i köksregionerna vid den tiden.  //

5 kommentarer:

  1. Samtlige kvinnor får stå upp. Och det skulle finnas plats på soffan för ytterligare några av männen.

    SvaraRadera
  2. Mannen i mitten med slips är chefs/kirurg överläkaren Louis Andersson som tjg 1932-1956.
    Åtföljdes enligt uppgift alltid av ett rökmoln från den obligatoriska cigarillen. Han flyttade sedan till Malmö

    MVH
    Per N

    SvaraRadera
  3. Min mor Anna Larsson född 1909 arbetade som strykerska på lasarettet under några år på 30-talet, och till min stora förvåning hittar jag henne ungefär i mitten av bilden. Jag bedömer att fotot är taget ca 1935-37, eftersom hon blev hemmafru i slutet av 30-talet.

    Med vänlig hälsning
    Gösta Axelsson

    SvaraRadera
  4. Både min mor Elsa och moster Astrid Segerblad finns med på bilden och jag håller med Gösta Axelsson om att fotot bör vara från mitten 30-talet.

    SvaraRadera
  5. Komplettering till föregående: Moster Astrid Segerblad ( sedermera Otterholm ) födde en son 1938,vilket gör det än mer troligt att fotot är från 1935-37.

    Med vänlig hälsning

    Georg Myrström

    SvaraRadera