2014-12-21

Unika blyinfattade fönster från Konditorirestaurang Havet säljes på auktion på Annandagen

Tipstack Marie Johansson.

Den 26 december, annandagen, går flera fönster som ingått i Konditorirestaurang Havets inredning, Uddevalla på auktion i Vänersborg. Holmängens Auktioner/Auktionshall.
http://www.holmangen-auktioner.com/
På det här vykortet från Havet ser man några av fönstren.

Konditorirestaurang Havet låg som bekant i Bohusläningens hus vid Norra Drottninggatan. Läs mer om Konditorirestaurang Havet här http://uddevallare.blogspot.se/2007/07/konditorirestaurang-havet.html#links  //

4 kommentarer:

  1. När jag flyttade till Uddevalla 1950, var jag ofta här. Jag tyckte att det var det finaste konditori jag sett. Tänk om någon kunde återskapa detta! Fönstren är verkligen sevärda. Café Knape, Snäckan och Wienerkonditoriet håller hög klass. Ett nytt "Hav" skulle kanske konkurrera bort dem.
    Maj-Britt Jonasson

    SvaraRadera
  2. Jan-Gunnar Lindgren2014-12-22 10:00

    Ja, jag håller med Maj-Britt! Detta var, som min far sa, som tillsammans med mor drev Havet "ett av Sveriges elegantaste konditorier" under 40/50 och en bit in på 60 talet. Interiörens höga kvalitet med blyinfattade fönster med bohusmotiv, "klubbrummets" uddevallamotiv, snäckan med sitt vattenfall visar på dåvarande Bohusläningens höga ambitioner i bygget av sitt hus!
    Jag tycker att det är väldigt sorgligt att dessa fönster inte får stanna i huset och på så sätt berätta dess, och samtidigt, en del av Uddevallas efterkrigshistoria!! Finns det kanske en sådan plan? Att nuvarande fastighetsägare är beredd göra en insats och se till att dessa fönster åter blir en del av husets identitet - det borde gå att lösa även om det pågående bygget snart synes färdigt. Varför har så inte tänkts redan under projekteringen av ombyggnaden?? Hur har nuvarande ägare tänkt? Och vad händer med "klubbrummets" Uddevalla motiv? De bevaras väl!
    Alltså! Rädda ett stycke uddevallahistoria!
    Jan-Gunnar Lindgren

    SvaraRadera
  3. Håller till fullo med Jan-Gunnar Lindgren! Hur tänker, eller tänker inte, nuvarande ägare/byggherrar
    ang, detta unika kulturarv?! Jag fick som barn gå med min mor och hennes väninnor till Havet och blev fullständigt tagen av hela denna atmosfär, vattenfall, fönster, inredning ja ALLT! Jag fortsatte så länge Havet fanns kvar att smyga upp för trappan bara för att titta och jag kommer aldrig att glömma denna vackra syn! Inget av dagens utbud inom denna verksamhet kan mäta sig med denna syn.

    SvaraRadera
  4. Ett tips till läsarna av detta inslag: slå upp Uddevallabloggen 2007 07 11. Där är en utförlig artikel om Havet.
    M-B J

    SvaraRadera