2015-02-15

Sten Kristiansson. Läraren - Forskaren - Människan. Ny biografi av Sten Torgerson

"Få människor har lämnat så bestående spår efter sig i Uddevalla som Sten Kristiansson. Han är historikern som lyft fram staden ur det förgångnas dunkel och målat säkra bilder och tecknat skarpa konturer av skeenden och människor. Det är för att söka karaktärisera honom som lärare, forskare och människa som denna minnesteckning vuxit fram."

Så inleder rektor Sten Torgerson sin biografi om Uddevallas störste historielärare som nu finns att köpa i Hallmans bokhandel och på Bohusläns museum. Han fortsätter:

"Genom välvilligt tillmötesgående och stor generositet från sonen, civilingenjör Ivar Kristiansson, Solna, har familjens arkiv med bl.a. dagböcker och brev ställts till mitt förfogande under arbetets gång. Detta har gjort det möjligt att följa Sten Kristianssons liv och utveckling från barndomens Halmstad till studieåren i Lund och slutligen mannagärningen i Uddevalla".

Sten Kristiansson har författat oräkneliga böcker, artiklar i tidskrifter, kalendrar och samlingsverk samt ett mycket stort antal tidningsartiklar om Uddevalla i lokalpressen åren 1936 - 1957. Det är nu första gången som en biografi över honom ges ut. Och det är Vera och Sten Kristianssons fond som ger ut den och Sten Torgerson som skrivit den.

Om någon frågar mig vem som är min stora idol så är svaret enkelt: Sten Kristiansson, som lärt mig de mesta av det jag kan om Uddevallas historia. Tyvärr var jag alldeles för ung då han gick bort 1957 men jag hann att bli god vän med hustrun Vera Kristiansson. I 90-års present till Vera 1987 stiftade Uddevalla Hembygdsförening Vera och Sten Kristianssons fond. Fondens ändamål är att i Sten Kristianssons anda dokumentera och sprida kunskap om Uddevalla historia.

Biografin finns att köpa på Hallmans bokhandel och Bohusläns museum.  //

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar