2015-03-05

"Höger framantill dubbleren edra leder"!

Bild Bengt Karlsson.

1961 fyllde Bohusläns regemente 300 år. Det blev ett hejdundrande jubileum på alla sätt. En av ingredienserna var karolinerexercisen. Den levde sedan kvar i flera år och när jag själv gjorde lumpen 1964 ingick jag i uppvisningstruppen på Regementets dag.

Det var dåvarande fanjunkaren Mats Dahlstrand som tagit fram konceptet med de gamla kommandoorden och som också tränade och ledde uppvisningstruppen. Möjligen är jag den långe karolinen närmast kameran.

Vi marscherade till Narvamarschen (osäker om den heter så) med höga knäuppdragningar och ganska långsamt. Några av kommandona minns jag: "Marsch öfver allt! - Höger framatill dubbleren edra leder! - Främsta halfva rotar faller på knä! - Eftersta halfva rotar lägger an" - Ge fyyyr!"

Det blev några rejäla smällar när vi avlossade våra musköter. Barn började gråta och hundar började skälla.  //

2 kommentarer:

  1. "Marsch öfver allt" skulle jag vilja se. Låter roligt och stökigt.

    SvaraRadera
  2. T. C. Hviterwall2015-03-10 13:26

    Av bilden att döma så ser det ut som att ni skjuter med Remington M1867, och det är ett kammarladdat gevär (dvs ingen musköt), smäller dock bra ändå :).

    SvaraRadera