2015-03-16

Mystiskt järnföremål upptäckt på Gustafsberg - Hjälp till att lösa gåtan!

Bilder Ove Kinander och Gunnar Klasson

För ett tag sedan fick jag några bilder från Ove Kinander på Lunnemyren, Gustafsberg. Han undrade om jag visste vad det här är för ett mystiskt järnföremål som finns på ett berg på Gustafsbergsstiftelsens mark.
Nej jag hade då ingen aning och fortfarande vet jag inte så därför ber jag nu Uddevallabloggens läsare om hjälp att lösa gåtan.

Jag blev naturligtvis väldigt nyfiken och beslöt mig i går för att försöka leta upp platsen och föremålet. Det skulle visa sig inte vara så lätt för bergstoppen där föremålet är fastsatt ligger 115 meter över havet och mycket otillgängligt.

Med hjälp av Oves GPS- anvisning och min iPhone lyckades jag till slut befinna mig på den plats som koordinaterna visade. Nu hör det till saken att jag hade slarvat när jag läste hans meddelande och hade för mig att föremålet skulle vara omkring en meter högt. Jag var helt säker på att jag var på rätt plats men såg ändå inget. Tills jag tittade ner och får se det precis framför fötterna.

Det är 20-25 cm högt och av järn. Någon eller några har för längesedan alltså bemödat sig om att klättra upp till denna otillgängliga plats för att borra ett hål i berget och sedan gjuta fast föremålet i hålet.

Det ser ut som en pilbåge med en pil som pekar snett uppåt. Frågan är om det har gjort så från början, men jag tror det. Det verkar som kröken på stolpen är gjord från början.
Hylsan som sitter nedtill är troligen inte av järn då den inte rostat på samma sätt som det övriga. Diametern på den är högst 2-3 cm och den har någon inskription på sig. På denna sidan vill jag få det till årtalet 1963 men du kanske ser något annat?
På andra sidan ser den ut så här. Går inskriptionen att tyda?

Om årtalet 1963 stämmer så funderar jag på om pojkarna på Gustafsbergs skolhem kan känna till detta? Skolhemmet fanns mellan 1949 och 1976.
Högst upp på denna bilden finns koordinaterna och den lila knappen visar platsen för föremålet (Vid den blå pricken bor jag).

Det vore väldigt roligt om någon kunde skingra mystiken och berätta om vad detta är! Det är inte registrerat som ett fornminne.  //

13 kommentarer:

  1. Tror det är en del av ett gammalt solur. Min farmor hade ett liknande i sin trädgård.

    SvaraRadera
  2. Leena Bohnmark2015-03-16 22:46

    Min gissning: Kan detta vara en flerdimensionell variant på en av de otaliga runfigurer på berghällarna i Bohuslän?

    SvaraRadera
  3. Kanske är det en höjdmarkering från början som någon sen har dekorerat med ett medhavt solur? Lantmäteriet kanske har en ledtråd?

    SvaraRadera
  4. Det slog mig direkt att det är någon form av solur. Men varför släpa upp det till detta svåråtkomliga och ensliga plats? Det blir jobbigt att kolla vad klockan är.
    Lae

    SvaraRadera
  5. Jag bodde på Gustafsberg 62-68. Jag var ofta ute i markerna runt skolhemmet och kan ha varit på denna bergshöjd 63 eller 64. Såg inget men figuren är ju pytteliten! Jag tror absolut att årtalet skall vara 1963. Analogt med detta konstaterande torde baksidanha ett B och ett snedställt tecken, vet ej vad. Man undrar om föremålet är allra högst upp på berget?
    Längre ner syns tydligt ett t. Kanske föregås t:et av ett S. Eventuellt finns det en kräfta före t:et och då kan S:et vara en del av kräftans klor och alltså inte bokstaven S. Intressant tanke med en modern avgjutning av en hällristning.

    SvaraRadera
  6. Kom och tänka på filmen "Engelsmannen som gick upp för en kulle och kom ner för ett berg"

    Året är 1917 och två engelska kartritare ska mäta det som påstås vara det första berget i Wales. När det uppdagas att det saknas några ynka meter för att kullen ska räknas som ett berg samlas hela byn för att försöka höja kullen.

    Kanske så befolkningen i Uddevalla prövade sig på 1963?

    SvaraRadera
  7. Jag tror detta är en trolovnings-förlovningsmanifestation. Några ungdomar har klättrat upp på berget och lovat sig evig kärlek. Jämför de lås som i dag sätts upp på broar och räcken över hela världen. Vore trevligt att få höra om de fortfarande älskar varandra. / Ingvar

    SvaraRadera
  8. Jag hörde Gunnars inlägg på radion och kan direkt avfärda teorin om att det skulle vara någon Gustafsbergare som tagit sig dit med någon flickvän och haft pilbågen som en kärleksmarkering Jag bodde där under de aktuella åren och vet att ingen av oss var där med flickvän!
    Jag tror det skall föreställa Amors pilbåge men utan Gustafsbergare inblandade. Absolut inte ett solur!

    SvaraRadera
  9. Ett UFO har landat!! Akta dig Gunnar!!

    SvaraRadera
  10. Ryska spioner har varit här. Pilen visar att här går vägen till Uddevalla. Upprusta försvaret!

    SvaraRadera
  11. Ryska spioner har varit här. Pilen visar att: Här går vägen till Uddevalla.

    SvaraRadera
  12. Politikerna på Blåkulla har haft mystiska fester här. Kvinnorna var utklädda till häxor. Männen var skojare och trollkarlar. Det var stora orgier. Hoppas Bohusläningen skriver om det här.

    SvaraRadera
  13. Är helt klart ett solur. Har sett fler likadana under åren.

    SvaraRadera