2015-03-20

Solförmörkelsen från Gustafsbergs horisont

Foto Harri Kantola.

I morse var det ett väldigt snack om solförmörkelsen på P 4 Väst. Temat var: Vi kommer tyvärr inte att kunna se den.
Så därför hade jag helt slagit den ur hågen när jag kom tillbaka till Skolhuset och stötte på dessa personerna som samtliga jobbar i Skolhuset. Och att det gick alldeles utmärkt att se förmörkelsen visar ju Harri Kantolas bild här ovan. Vädret blev mycket bättre än förutskickat.
På nätet kunde man via många medieföretag gå in och tilla på live-sändningar som här från Svalbar via www.vg.no 

Jag minns också mycket väl när jag som nioåring var med om den totala solförmörkelsen den 30 juni 1954. Läs om den här http://uddevallare.blogspot.se/2008/08/solfrmrkelsen-den-30-juni-1954.html //

1 kommentar:

  1. Leena Bohnmark2015-03-20 14:37

    Detta minns jag också tydligt! Letade fram glasskärvor utanför ett hus med "pangade rutor" och sotade det över öppen eld för att riskfritt se solförmörkelsen då! Det var en oförglömlig upplevelse för oss barn då!

    SvaraRadera