2015-03-17

Stort intresse men fortfarande inget säkert svar om det mystiska föremålet på Gustafsberg

Ja, det blev ett väldigt intresse för det mystiska järnföremålet på Gustafsberg. Förklaringar trillade in både bå Uddevallabloggen och på Facebookgruppen "Du vet att du är från Uddevalla....". Och som inte det var nog ringde P 4 Väst och ville hjälpa till i jakten på förklaringen.

Jag var där på eftermiddagen och med i sändning samtidigt som de lade ut bilder på föremålet. Och en hel del förslag kom in också den vägen.

Flera har föreslagit att det är ett solur, vilket jag inte tror. Till formen kan det se ut så men hur troligt är placeringen högst upp på en otillgänglig bergstopp.

Här är några andra kommentarer:

  • Kom och tänka på filmen "Engelsmannen som gick upp för en kulle och kom ner för ett berg"

    Året är 1917 och två engelska kartritare ska mäta det som påstås vara det första berget i Wales. När det uppdagas att det saknas några ynka meter för att kullen ska räknas som ett berg samlas hela byn för att försöka höja kullen.

    Kanske så befolkningen i Uddevalla prövade sig på 1963?

  • Jag tror detta är en trolovnings-förlovningsmanifestation. Några ungdomar har klättrat upp på berget och lovat sig evig kärlek. Jämför de lås som i dag sätts upp på broar och räcken över hela världen. Vore trevligt att få höra om de fortfarande älskar varandra. / Ingvar
    SvaraRadera
  • Jag hörde Gunnars inlägg på radion och kan direkt avfärda teorin om att det skulle vara någon Gustafsbergare som tagit sig dit med någon flickvän och haft pilbågen som en kärleksmarkering Jag bodde där under de aktuella åren och vet att ingen av oss var där med flickvän!
    Jag tror det skall föreställa Amors pilbåge men utan Gustafsbergare inblandade. Absolut inte ett solur!

  • Vi får se om svaret dyker upp vad det lider.  //

    1 kommentar:

    1. Jag har tipsat riksmedia. Hoppas Gustafsberg blir känt i hela landet och att turismen ökar.

      SvaraRadera