2015-04-06

Temakväll i morgon 7 april om nedskjutningen av det tyska planet för 75 år sedan

Birger Magnusson var den som ledde nedskjutningen av det tyska JU 52-planet över Uddevalla den 14 april 1940. Fem dagar efter Nazitysklands inmarsch i Danmark och Norge. Det är om en vecka 75 år sedan och om den minnesvärda händelsen ordnar Uddevalla Hembygdsförening en temakväll i Wessmanska huset i morgon den 7 april kl 18.30. Wessmanska huset har adress Södra vägen 7.

Vi kommer bl a att höra Birger Magnusson berätta om nedskjutningen från Musikberget på kasernområdet. Det är från en dokumentation som gjordes på plats när det var 50 år sedan nedskjutningen.

Inför 50-års minnet hade jag med hjälp av majoren Jan Fogelin letat rätt på Birger Magnusson som då var major och hörde till Lv 3 i Norrtälje. Han jobbade fortfarande som officer fast han egentligen var pensionär sedan några år.

Att han fortfarande var i tjänst visste vi inte då vi för att börja någonstans med efterforskningen ringde till Lv 3:s telefonväxel. Jag frågade där efter major Birger Magnusson och döm om min förvåning när växeltelefonisten svarade: "Ja, ett ögonblick!"

Strax därpå hörde jag en stämma svara: "Magnusson!" - Jag berättade att jag ringde från I 17 och gick direkt på frågan: "Vad gjorde du den 14 april 1940?". - Han svarade: "Då var jag i Uddevalla och sköt ner ett tyskt plan!".

Jag var förstås ganska exalterad över att äntligen ha fått tag i en som var med i luftvärnstroppen som sköt ner planet då det fortfarande 50 år efter nedskjutningen florerade rykten om hur det gått till. Nu skulle vi få veta!

Med hjälp av regementschefen bjöd vi hit Magnusson och hade först en berättarafton på Bohusläns museum där han deltog och dagen därpå träffade vi honom och några inbjuda ögonvittnen till nedskjutningen på Musikberget varifrån nedskjutningen skedde.

Vi kommer i morgon att lyssna till delar av den filmade dokumentären där Magnusson och vittnena berättar. Det är ett spännande ögonblock i vår lokala historia.

Alla är hjärtligt välkomna till temakvällen med kaffe efteråt.  Det är fri entré men kaffet kostar så klart.  //

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar