2015-11-02

Inställt tåg och buss på villovägar

Idag skulle jag på ett viktigt möte i Göteborg kl 10. Jag kollade appen Tågtavlan och norr om Uddevalla var det inställda tåg. Men från Uddevalla C skulle det gå kl 08.05. Därför körde hustrun mig till stationen och när det var tio minuter kvar till ordinarie avgång ropades det ut i högtalarna att det skulle bli försenad avgång kl 08.15. Två minuter senare ändrades detta till att avgången var inställd och att buss skulle ersätta.

Redan där förstod jag att det skulle bli svårt att hinna till mötet i Göteborg i tid. Vi resenärer gick ut på södra sidan av stationshuset för att invänta ersättningsbuss. Då och då hörde vi på avstånd prat i högtalarna. För att höra vad som sades fick vi springa in i byggnaden igen. Högtalare på södra sidan hade underlättat för oss.

Kl 08.24 bar det så iväg i en Ljungskilebuss. Vi var kanske 25-30 personer på bussen. Föraren gjorde direkt klart för oss att det inte var hans fel att tåget ställts in. Samtidigt sa han att han skulle köra förbi samtliga järnvägsstationer på sträckan Uddevalla - Göteborg. När jag förstod det började det bli riktigt jobbigt.

Vid Uddevalla Östra steg det på EN person! Det måste ha varit fler som väntade på tåget mot Göteborg! Via Bräcke - Bratterödsleden och Groheds mosse kör föraren in på gamla E 6:an och på Resterödsrakan var det stopp med flaggvakter och allt. Vidare till Ljungskile järnvägsstation där ett par passagerare lämnar bussen. Jag trodde det var studerande från Ljungskile men de fortsatte ner till busstationen. För sent insåg jag att jag borde ha gjort dem sällskap då buss 820 skulle gå till Göteborg från hållplatsen en stund senare. Här skulle man ju önska att bussföraren hade kunnat informera sina passagerare om den möjligheten, men så icke.

33 minuter försenade rullade vi ut från Ljungskile och fortsatte gamla E 6:an söderut. Mitt förbi avfarten mot Backamo körde vi till höger och in på småvägar mot Svenshögen. Väl framme där så fanns det ingen som väntade och heller ingen som gick av. En onödig omväg således. Återigen, tänk om föraren hade varit informerad!

Sedan kör han i mina ögon fel väg från Svenshögen mot Stenungsund, öster om Hällungen i stället för väster om densamma. Frustrationen steg, 36 minuter försenade från Svenshögen. Kl 09.15 skulle tåget ha varit framme i Göteborg men istället kuskar vi genom Ucklum vid den tiden. Vi når Stenungsunds järnvägsstation kl 09.30. Då ser jag att tåget som lämnade Uddevalla 09.05 snart var på ingång. Avgång från Stenungsund kl 09.36. Ett självklart val att stiga av där och ta tåget. Och lika självklart hade varit att ersättningsbussens förare borde haft koll på läget och informerat de sista femton passagerarna. I stället gjorde jag det men ingen av dem vågade lämna bussen som fortsatte till stationerna Stora Höga, Kode och Ytterby och sedan Göteborg. Jag vet inte när bussen kom fram till Nisseplatsen men långt senare än tåget som anlände kl 10.15 är jag övertygad om.

Till råga på allt så fungerade inte Västtrafikkortet trots att jag har 113 kr kvar och dessutom autoladdning! Konduktören rekommenderar kortbyte på Tidpunkten i Göteborg och låter mig resa gratis. "Jag tycker du har kämpat nog för idag!"

Väl av tåget bar det av till fots till Danske Banks kontor och anlände till mötet 35 minuter försenad. De fyra andra mötesdeltagarna hade haft vänligheten att invänta min ankomst så mötet avlöpte i god ordning.

Kl 12.40 skulle tåget mot Uddevalla avgå och när jag kom till centralen så möttes jag av bilden ovan och blev glatt överraskad. Hade Västtrafik köpt nya tåg? Nej så väl var det nu inte utan man fick går förbi detta fina tåg och bortanför det på samma spår stod mitt Västtrafikskrammeltåg.

Nåväl, jag kom fram till Uddevalla Östra kl 13.45 för att precis lagom hinna till Henry Simmerströms bildvisning på Wessmanska. Mer än fullsatt och mycket bra!!

Vad är då lärdomen av denna dagen? Ta bilen nästa gång var det någon som skrev på Facebook. Nu hade jag inte den möjligheten då jag alldeles för sent fick info om att tåget hade ställts in.

Jo en annan sak jag skulle önska mig. Jag är övertygad om att det inte är en lätt uppgift att få fram ersättningsbussar men när det nu sker så ofta skulle jag önska mig att det också för ersättningsbussarna fanns trafikledning så att inte allt hängde på den stackars föraren som hade nog med att ratta sin stora buss.  //

6 kommentarer:

  1. Tipsar om buss 820. Åker den ibland och har alltid funkat finfint. Går ju dessutom nästan utanför din dörr;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, jag känner till den men jag gillar att åka tåg så länge de går. Nu stäldes tåget in med mycket kort varsel vilket var alldeles uppåt väggarna.

      Radera
  2. Den rödgröna regeringen plockar ut 1,7 miljarder ur SJ i år, pengar som uppenbarligen hade behövts inom bolaget

    SvaraRadera
  3. Mardröm! Lider med dig Gunnar. Varför klarar vi inte av att köra tåg i Sverige??

    SvaraRadera
  4. Det måste bli ett dubbelspår till Göteborg. Se bara vilken stor framgång det nya dubbelspåret i götaälvdalen är.

    SvaraRadera
  5. Kommentarer som inte rör ämnet publiceras ej!

    SvaraRadera