2015-08-31

Bohusläns museum firade kungastatyns födelsedag

Idag var det således exakt 100 år sedan kungastatyn invigdes. Det skulle förstås firas på den rätta dagen av antikvarier, konservator och formgivare från Bohusläns museum. Därför var det samling vid statyn på eftermiddagen. Från vänster: Anna-Lena Segestam Macfie, Ingela Lundin, Marie Johanson, Ann-Marie Brockman (bakom Marie), Pia Hansson, Kristina Lindholm och Lars Rydbom.
Och själva firandet fortsatte med kaffe och godsaker i den nyinvigda Hasselbackstrappan. Och alla lät sig väl smaka.  //

2015-08-30

Inte VM i friidrott precis

Apropå de precis avslutade friidrottstävlingarna i Kina så hittade jag dessa bilder från vår egen Rimnersvallen någon gång det begav sig. Jag har faktiskt inte en aning om när bilderna är tagna och vad det är för tävling. Och nog ser löparbanorna väldigt blöta ut?

Någon av Uddevallabloggens läsare som vet något om detta?  //

2015-08-29

Många ville klappa kungastatyn

För ovanlighetens skull kunde man idag komma upp i nivå med kungastatyn och klappa hästens mule. Och intresset var stort för den hundraåriga statyn.
Kön ringlade lång i väntan på sin tur att klättra upp till statyn.
Stellan Hedendahl från Kultur och Fritid övervakade så att allt gick lugnt till.

Och idag invigdes också den nya Hasselbackstrappan, men därifrån har jag inga bilder.  //

2015-08-28

Dubbelstatyn i Uddevalla 100 år 2015 - en digital utställning från Digitalt museum

Om du eventuellt inte känner till det vill jag slå ett slag för Digitalt museum ( www.digitaltmuseum.se ). Här har Bohusläns museum registrerat 147 542 objekt fram till idag. Och precis lagom till kungastatyns hundraårsjubileum har museet lagt ut en digital utställning med 49 bilder. Du hittar till utställningen genom att klicka här http://digitaltmuseum.se/011014462141?pos=21&count=49&exhibition_id=2308379D-6594-440D-930D-D2E0E64469F5

Detta är en guldgruva för den intresserade.

Här kan du läsa följande om utställningen:

Sveriges första dubbelstaty av brons invigdes av kung Gustaf V på Kungstorget i Uddevalla tisdagen den 31 augusti 1915. Statyn föreställer Karl X Gustav på häst med Erik Dahlbergh vid hans sida. Hundra år senare ståtar paret på samma plats i sina tygrika 1600-talskläder, kragstövlar och vidbrättade huvudbonader. Statyn är en tydlig mötesplats för uddevallaborna, och postamentet är en omtyckt sittplats för ungdomar.

Vem initierade och bekostade statyn?

Adolf Fritiof Cavalli-Holmgren (1851-1922), född i Strömstad. Efter skolgång med medelmåttiga betyg flyttade A.F. Cavalli-Holmgren till Stockholm där hans näsa för affärer kom till sin rätt och där han också så småningom blev ordförande eller styrelseledamot i ett stort antal företag. Han "var en egensinnig ungkarl med udda vanor, alltid klädd i svart bonjour, plågad av lungsjukdom men med gott hjärta och generös hand".

Den 18 december 1912 öppnade stadsfullmäktige i Uddevalla ett förseglat konvolut avsänt från grosshandlare A.F. Cavalli-Holmgren i Stockholm med förslag på en gåva. Han önskade skänka ett monument till Uddevalla som påminde om någon för staden och området betydelsefull händelse och som samtidigt stärkte kärleken till hembygden och fosterlandet. Cavalli-Holmgren hade valt Karl X Gustav som enligt honom var den kung som bohusläningarna skattade högst.

Vem har ritat förslaget?

Skulptören och konstprofessorn Theodor Lundberg (1852 - 1926), Stockholm. Lundberg hade börjat skissa på ett förslag till staty av Karl X Gustav för placering i Stockholm. Denna kom inte till stånd. Istället välkomnades hans staty på Uddevallas torg.

Vem tillverkade statyn?

Otto Meyers Konst- Metall- & Zinkgjuteri, Stockholm, modellerade och gjöt statyn i brons.

Läs mer om Meyers konstgjuteri https://sv.wikipedia.org/wiki/Meyers_konstgjuteri

Vad föreställer den?

Sveriges första dubbelstaty visar kung Karl X Gustav (1622-1660) sittande på en stillastående häst. Han tittar med allvarlig blick ut över omgivningarna. Vid hans sida står hans rådgivare – greven, militären, arkitekten och ämbetsmannen - Erik Dahlbergh (1625-1703) med en anteckningsbok i handen.

Vem tillverkade sockeln eller postamentet och vad visar det?

Ett stenhuggeri i Bohuslän tillverkade sockeln i rödbrun granit från landskapet. Bohusläns förste svenske landshövding Rutger von Ascheberg (1621-1693) har fått en porträttmedaljong på granitsockeln.

Hur stor är dubbelstatyn på sitt postament?

Höjden är 9 meter.

Vad var givarens syfte med motivvalet?

Syftet var att påminna om historiska personer och händelser. Monumentet genomsyras av nationalistisk anda. Genom placering på en offentlig plats med stora ytor runt omkring som gav möjlighet till manifestationer hoppades man att människor skulle påverkas av dess intensitet och budskap och därigenom bli goda samhällsmedborgare.

På 100-årsdagen 2015 har statyn på Karl X Gustav och Erik Dahlbergh fortfarande sin givna plats på torget i Uddevalla. Dess innehåll uppmärksammas sällan, men postamentet utgör en bra sittplats och statyn fungerar utmärkt som mötesplats för stadens invånare.

Var kan man läsa mer?

Artiklar i dagstidningarna Bohus-Posten och Bohusläningen mellan åren 1912 och 1915.

Elektronisk källor:

Nielson, Lena: Dubbelstatyn i Uddevalla. Sveriges första dubbelstaty – Lefe konung Karl Gustafs minne, lefe Bohuslän, lefe Sverige! Monumentbloggen. Forskarskolan Historiska medier frossar i minnesmärken. 2013-01-30.

https://forhimumea.wordpress.com/category/lena-nielsen/dubbelstatyn-i-uddevalla/

Uddevallabloggen.

http://uddevallare.blogspot.se/2010/08/statyinvigningen-31-augusti-1915.html

http://uddevallare.blogspot.se/2013/03/sveriges-forsta-dubbelstaty-lefe-konung.html //

2015-08-27

Kungastatyn överraskar

Kungastatyn fyller 100 år på måndag. Det var alltså 31 augusti 1915 som den högtidligen invigdes av kung Gustav V. Jag har förstås haft järnkoll på de flesta detaljerna. Det trodde jag i alla fall till igår.
Den här signaturen hade jag koll på sedan tidigare. Strax under hästens vänstra bakben finns den. Kollar man lite närmare så ser man årtalet förstås men också två initialer. Ett stort L och inne i det ett T. Det står för Teodor Lundberg, konstprofessorn som skulpterade statyn.
Men den här hade jag missat ända till igår kväll då en av deltagarna vid stadsvandringen, Karin Frankenberg, gjorde mig uppmärksam på den. Otto Meyers konstgjuteri på Söder i Stockholm har gjutit statyn och så klart ville de ha sitt märke på statyn. Man lär sig något varje dag. Men vad betyder Fud? Någon som vet?  //

2015-08-26

Förra gången man gjorde om Hasselbacken

 På lördag invigs den nya Hasselbackstrappan efter en rejäl makeover. Så här såg uppfarten ut till torget för länge sedan.
 Men så bestämde man sig för att det skulle byggas upp liksom terasser och här har arbetet påbörjats. Vi skriver 1938.
 Arbetena gav jobb åt många stenarbetare.
Och så här blev slutresultatet, den så kallade Klagomuren. Ungefär så ser det ut idag.  //

2015-08-25

Stadsvandring onsdag 26 augusti KL 18.30

I morgon, onsdag 26 augusti, är det dags för nästa stadsvandring i kvarteren runt Kungstorget. Start vid statyn kl 18.30. Avgift 20 kr som oavkortat går till Uddevalla hembygdsförening.

VÄLKOMNA!!!  //

Rekordorder till Kynningsrud Prefab AB

Kynningsrud Prefab AB har i dagarna skrivit kontrakt med NCC Construction Sverige AB om att uppföra stommen till nya Mölndals Galleria i Mölndals centrum. Kontraktsumman är på 109 750 000 kronor och projektet är därmed det hittills största projektet för Kynningsrud Prefab AB.

- Det känns väldigt glädjande att ha arbetat fram denna stomlösning tillsammans med NCC säger Niclas Brav, försäljningsingenjör på Kynningsrud Prefab AB. -Arbetet med att nå fram till en väl fungerande och effektiv stomme har tagit många månader och det är väldigt skönt att ha rott iland ordern, fortsätter Niclas.

Montaget av stommen kommer att påbörjas i början av 2016 och kommer att pågå under hela året. Tillverkningen av betongelementen i fabriken i Uddevalla kommer att påbörjas under oktober.

-Vi vill vara en naturlig samarbetspartner inom stomentreprenader i Skandinavien, Mölndals Galleria ligger väl i linje med denna strävan säger Jon Blomberg, försäljningschef på Kynningsrud Prefab AB. Projektet skapar även en bra grund för elementtillverkningen i vår fabrik under 6 månader, och ger oss råg i ryggen att fortsätta utvecklas och utmana marknaden med innovativa och effektiva lösningar Att vi tar hem denna order visar på att vi kan ta stora entreprenader. Det var inte speciellt många år sedan som vi var cirka 50 personer anställda. Idag är vi drygt 200 personer och ambitionen är att fortsätta växa framöver, avslutar Jon.
 
- NCC har genomfört projekt tillsammans med Kynningsrud på ett bra sätt tidigare. Det kombinerat med den lösning som är framtagen för Mölndals Galleria ligger mycket till grund för valet av leverantör. Vi ser fram emot fortsatt starkt engagemang och bra samarbete i projektet för att Kynningsrud och NCC tillsammans skall kunna genomföra ännu ett lyckat projekt, som kommer bidra till centrala Mölndals stadsutveckling kommenterar NCC´s projektchef Torleif Harrysson valet av Kynningsrud som samarbetspartner på stomentreprenaden.  //

2015-08-24

Våldsamt överfallsväder över Gustafsberg

Det finfina sommarvädret de senaste dagarna blev som bortblåst idag. När jag skulle lämna kontoret i Skolhuset på Gustafsberg utbröt rena överfallsvädret. Den stora markisen på byggnaden höll på att ryckas sönder i den hårda vinden och jag blev tvungen att säkra den genom att rulla upp den via den elektriska motorn. Precis när jag höll på med det, kl 17:49:30, gick brandlarmet i Skolhuset.

Eftersom jag var på plats kunde jag snabbt konstatera att det inte var någon brand i byggnaden och fick ringa 112 och meddela det. Nu hjälpte ju inte det utan Räddningstjänsten ryckte ändå ut för att kolla.

Brandmännen sa att flera grenar på vägen in mot Gustafsberg blåst ned. Här är det alldeles ute vid Göteborgsvägen när man svänger in i Gustafsbergsallén. På Gustafsberg och i parken ligger det också nedfallna grenar. Man skulle önska att väderomslagen kunde vara lite mindre våldsamma.  //

2015-08-23

Landshövdingesång på Smögenbryggan

Mitt i folkvimlet på Smögenbryggan ikväll hör jag några som börjar sjunga: "Ja må han leva, ja må han leva...etc" och sedan: "Ett fyrfaldigt leve för Gunnar, han leve osv osv". Det var vårt landshövdingepar Ann-Christin och Lars Bäckström som fått syn på den nyss fyllda 70-åringen och stämde upp i hyllningssång.

Det visade sig att de var i sällskap med Sveriges alla landshövdingar som var på besök i Bohuslän. Och vilken dag de måste ha haft. Ett strålande väder kunde Bohuslän bjuda på.
Och själv premiärbadade jag i det underbara vattnet på Ramsvik och precis som alltid när jag kommer hit träffade jag några av mina gamla kolleger som också sökt sig hit. En underbar dag!  //

2015-08-22

Min dag som lotslärling från Hätteberget till Sörvikskajen

I morse var det uppstigning i ottan. Framme i Marstrand vid åttatiden. Inbjuden av Sjöfartsverkets lotsstation i Marstrand för att följa med bilbåten DANUBE HIGHWAY under lotsningen från Hättebergets fyr utanför Marstrand till Uddevalla.
Vid Marstrands lotsstation övervakas Bohuskusten dygnet runt av en VTS-operatör. Idag var det Jakob Holmberg som tjänstgjorde. VTS står för Vessel Traffic Service. I Sverige är VTS rena informations- och övervakningscentraler. På vissa ställen i världen är de dessutom lotsande/styrande, dvs de kan beordra fartyg hur de skall gå.
Vi embarkerade lotsbåten PILOT 742 SE som skulle ta oss ut till DANUBE HIGHWAY på väg till Uddevalla. Vi som skulle ombord på DANUBE HIGHWAY var lotschefen Christer Olausson, lotsen Kleven Brok Högberg och undertecknad.
DANUBE HIGHWAY hade lämnat Sankt Petersburg i Ryssland och hade beställt lots till kl 09.00, Det stämde på minuten.
En tidig höjdpunkt på dagen var att klättra uppför fartygssidan på en repstege. Det var väl det mest farofyllda på denna resan. Jag har inte klättrat på en repstege sedan jag sprang I 17:s hinderbana på Samneröd men det hela avlöpte bra.
Uppe på bryggan från vänster: Förste styrman, rorsman, lotsen Kleven Brok Högberg och fartygschefen kapten Remi Sikora. Lotsen gav muntliga kursändingar som omedelbart repeterades av rorsman. Varje lots har sjökaptensbrev.

På bryggan fanns förutom dessa personer lotschefen Christer Olausson och undertecknad, men vi höll oss undan själva navigerandet.
Från Tjuvkil tog hustrun den här bilden där vi kommit in i fjordarna norr om Marstrand.
Här närmar vi oss Tjörnbron med först en babordssväng och sedan en styrbordssväng där lotsen också beordrade fartökning för att få roderverkan. Och det var ju precis här som fartyget Star Clipper körde på Almöbrons bågbro och bron rasade med katastrofala földer i form av att sju bilar körde över brokanten och ned i vattnet. Åtta personer omkom.

Det blev förstås ett givet samtalsämne mellan Christer Olausson och mig när vi närmade oss bron.
Och kanske besättningen kände till den här katastrofen för ett par av dem var framme och fotograferade när vi passerade bron. Eller så tyckte de bara att det var en vacker bro.
Tittar man bakåt strax innan vi passerar bron ser man vilka kraftiga girar man tvingas att göra före bropassagen.
Fortfarande ser man betongfundamenten där den gamla bågbron var fästade. En vansinnig konstruktion där minsta lilla felgir innebar att bron riskerade bli påseglad. Frågan var inte om detta skulle kunna hända utan snarare när det skulle ske.
Färjan mellan Svanesund och Kolhättan inväntade snällt att vi skulle passera.
Lotschefen Christer Olausson, förste styrman, rorsman och lotsen Kleven Brok Högberg. Vädret var det bästa tänkbara men ändå krävs det en total närvaro och uppmärksamhet från bryggan. Det finns många ställen där det kan gå snett.
Vi närmar oss infarten till Uddevalla.
Bryggan är som en större salong. I sammanhanget kan jag passa på att nämna att allt var fantastiskt välstädat och välskött ombord.
Och kaffe med kladdkaka smakade förträffligt.
Och praktiskt taget mitt i rännan under Uddevallabron möte vi Sunningen med bl a Stig Marklund i den blå tröjan i fören.
Och som så många gånger förr var Dan Turesson på bettet och mejlade mig denna bilden, Men han visste förstås inte denna gången att jag fanns ombord.
Och rakt framför oss pågick en seglingsregatta vilket fick fartyget att ge till en signal för att uppmärksamma seglarna på att vi var i annalkande.
Och jodå, segelbåtarna vek undan.
I stället för att vända ute på redden och backa in körde vi in i Kasebukten och vände där. Och nu ville kaptenen själv manövrera fartyget de sista metrarna in till kaj.
På kajen väntade det personal från Uddevalla Båtmansservice AB som skulle se till att fartyget blev ordentligt tillagt. Av- och påkörningsrampen är placerad i aktern på styrbords sida och det är viktigt att den hamnar rätt på kajen. På kajen väntade de sedvanliga chassierna både begagnade och nya som skulle lastas.
Det fanns gott om ledigt utrymme för lasten från Uddevalla.
Och när väl lastrampen var på plats kunde lastandet ta sin början.
Och lotschefen Christer Olausson, som följde med på resan för min skull, och lotsen Kleven Brok Högberg kunde lämna DANUBE HIGHWAY efter väl förrättat värv.

Ett stort tack till er båda för att jag fick möjlighet att följa med och lära mig mer om lotsningen i våra farvatten och även så ett stort tack till Uddevalla Hamnterminal som förmedlade kontakten med lotsstationen!  //

Ombord på DANUBE HIGHWAY på väg mot Uddevalla


2015-08-21

Rapport från Ramsvik

Insänt av Bengt Christensen:

Hej !
Jag var i Ramsvik igår strålande solsken och ca 2-4s/m vind. Jag tog lite foto därifrån och det har ändrat sig sedan vi var där med I17 . Vita huset är kvar (kossorna är kvar). Bastun ,befälsbaracken och en del andra byggnader är borta.Tog även kort på cementplattan som var vid bastun med inskriptioner som GLI och SAND. Detta lever kvar .
Mvh Bengt Christensen."