2016-04-28

Lite siffror om berättaraftnarna 1984 - 2016

K
Inför gårdagens berättarafton reflekterade jag över hur många gånger jag stått där i Hörsalen på Bohusläns museum och lett berättaraftnar likt den igår.

Det hela började i september 1984. Bohusläns museum var nyligen invigt och på våren det året hade vi bildat Uddevalla Hembygdsförening. Vi inledde då föreningens programverksamhet med Öppet hus på Wessmanska (från 1988), stads- och kyrkogårdsvandringar och berättaraftnar på Bohusläns museum. Konceptet står sig än i dag efter 32 år.

Och när det gäller berättaraftnarna så har det från början varit ett välkommet samarrangemang från Bohusläns museums sida. I början var det mycket jobb med att få fram och kunna visa bilder i Hörsalen. Tekniken på 1980-talet var förstås helt annorlunda mot dagens digitala värld. Jag "tvingade" då den tidens museiledning att inköpa ett episkop (även kallat balloptikon) för att kunna projicera bilder på vita duken. Man lade helt enkelt kort i episkopet och korten blev vansinnigt varma och krullade sig då jag tog dem ur apparaten. Idag är det således mycket enklare inte minst går det att hämta bilder på Facebook och www.digitaltmuseum.se

Om jag räknat rätt så var gårdagens berättarafton den 220:e i ordningen. Vilket innebär att jag har tillbringat 330 timmar i Hörsalen. Vi har sett på 6 600 bilder och berättaraftnarna har genom åren lockat mellan 25 - 30 000 i publiken.  Inte illa!  //

3 kommentarer:

  1. Tack Gunnar! Ditt engagemang för staden är fantastiskt. Stadens största försvarare och kännare är Gunnar.

    SvaraRadera
  2. Tips! Hemliga rum dagen är den 28 maj. Kolla in www.sfv.se

    SvaraRadera
  3. Skulle vare roligt att veta hur det står till på andra orter, 32 år är kanske ett rekord.

    SvaraRadera