2016-05-06

Indianklubben på Uddevallabesök

I dag hade jag nöjet att leda en stadsvandring med Indianklubben. Men vad är Indianklubben? Jag hade aldrig hört talas om den tidigare. Några Uddevallabor var på plats men annars kom medlemmarna från hela Sverige. Ja till och med var tre norrmän med.

Så här beskriver Indianklubben i Sverige sig själva: Det är en icke kommersiell sammanslutning för alla, som är intresserade av frågor rörande Nordamerikas indianer, deras kultur och historia.

Klubbens medlemmar skall bl a hjälpa till att sprida kunskap, även till övriga, om indianernas historia, kultur och nuvarande levnadsförhållanden.
Det är således en högst seriös sammanslutning. Det förstår man när läser deras deras kvartalstidningar inte minst.

Klubben är i Uddevalla i dagarna två och imorgon lördag är det öppet för allmänheten att söka sig till sammanslutningen och ta del av det digra programmet i Hörsalen på Bohusläns museum kl 10-16.

Läs mer om Indianklubben här http://www.indianklubben.org  //

1 kommentar:

  1. Detta tycker jag låter intressant.jag skulle gärna vilja lyssna på detta,men tyvärr är jag bortrest.

    SvaraRadera