2016-06-08

Nya Bohuslänsguider

Bohusläns Guider är en intresseförening för auktoriserade guider i Bohuslän. Föreningen har idag ett 40-tal medlemmar spridda över hela landskapet. Alla har omfattande kunskaper om Bohuslän och flera har dessutom specialkunskaper inom olika områden. För att garantera hög yrkesmässig kompetens deltar medlemmarna kontinuerligt i föreläsningar, informationsträffar, turismseminarier och studiebesök. Dessutom genomgår alla guider regelbundet HLR-utbildningar.

Efter utbildning av ett nytt gäng guider var det i lördags dags för uppguidning, dvs ett slags examen för att erhålla auktorisation som Bohuslänsguide. Jag hade nöjet att få vara med och tycka till om de elever som haft Gustafsberg som utbildningsobjekt. På bilden här ovan är det Lena Bengtsson som prövas.
 Linda Johansson
 Klaus Wicke
 Carina Gustavsson Öberg
 Anette Bargel
Regina Cederfelt

Alla sex som jag följde visade upp stora kunskaper i ämnet och stor säkerhet i framförandet. Alla som någon gång tvingats att stå framför en grupp och tala vet att det till en början inte är så lätt. Jag har självt haft många guidningar på Gustafsberg och kan tyckas vara fullärd men jag lärde mig något nytt från var och en. Det känns bra att utan reservation kunna anförtro Gustafsberg åt dessa nya guider.

De examinerade och nu auktoriserade guiderna är:

Malin Bergenheim, Lena Bengtsson, Linda Johansson, Klaus Wicke, Carina Gustavsson Öberg, Anette Bargel och Regina Cederfeldt.

Vill du veta mer om Bohusläns Guider så gå in på www.bohuslanguide.se  //

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar