2016-06-28

Politiken har ett stort ansvar för den havererade kollektivtrafiken

När Bohusläningen avslöjade att Västtrafik minskade antalet avgångar från 16 till en enda för buss 820 blev det en överraskning för våra politiker. Elving Andersson (C), som sitter i Västtrafiks styrelse, sa i sin första kommentar att det är meningen att föra över resandet till tågen istället. Sedan visade det sig att styrelsen för Västtrafik inte var informerade om den drastiska "tidtabelländringen".

Kommunalråden Ingemar Samuelsson (S) och Ewy Gahnström (V) gick i taket över att Uddevallapolitikerna inte fått någon information om förändringarna och kallade Västtrafik till ett möte. Sedan kunde Elving Andersson i ett pressmeddelande meddela att Västtrafik tagit åt sig av kritiken och nu satt in fyra nya avgångar.

De fyra nya avgångarna med buss 810 visade sig emellertid inte vara till någon som helst glädje för alla dem som bor mellan Uddevalla och Ljungskile. 810 går bara mellan järnvägsstationerna och inte förbi hållplatserna där 820 gick 16 ggr om dagen.

Detta uppmärksammades av Uddevallabloggen och i en kommentar från Ewy Gahnström på Facebook (via partikamraten Bengt Eriksson) tyckte hon att resande från Bodele kunde ta bussen in till Kampenhof precis som de som bor på Dalaberg gör.

Men problemet är att det blivit ytterst komplicerat att åka buss från Bodele till Kampenhof. Från Dalaberg till Kampenhof är det mycket välbeställt med busstrafiken. Flera avgångar varje timme under hela dagen.

Från Bodele till Kampenhof gäller vardagar följande tidtabell:

05:46 Taxi 821. Turen måste förbeställas senast en timme före avgång.
06:03 Taxi 822. Turen måste förbeställa     "             "             "
06:26 Buss 821. 9 minuter till Kampenhof
07:31 Buss 822. 11 minuter "        "
07:44 Buss 822. 11 minuter  "       "
08:12 Taxi 918 till Östraboskolan byte till buss 6 till Kampenhof. 25 minuter och givetvis måste taxin förbeställas enligt ovan. Och varför kan inte taxin gå direkt till Kampenhof?
08:31 Buss 821. 9 minuter till Kampenhof
09:31 Buss 821. 9 minuter till Kampenhof
09:31 (alltså samma tid!!!) Buss 822 11 minuter till Kampenhof
09:52 Buss 9 (sommarbussen till Gustafsberg)
10:38 Buss 822 till Ljungskile, byte till buss 826 till Torpterminalen, byte till Orust Express till Kampenhof. 1 timme och 17 minuter till Kampenhof
12.09 Buss 822 11 minuter till Kampenhof
12:12 Buss 9 (Gustafsbergsbussen). 8 minuter till Kampenhof
12:47 Buss 821 till Ljungskile, byte till buss 841 till Torpterminalen, byte till buss 860. 1 timme till Kampenhof.
13:46 Buss 821 9 minuter till Kampenhof
14:09 Buss 822 11 minuter till Kampenhof
14:12 Buss 9 (Gustafsbergsbussen)
15:09 Buss 822 11 minuter till Kampenhof
15:31 Buss 821 9 minuter till Kampenhof
16:17 Buss 9 (Gustafsbergsbussen)
16:51 Buss 821 9 minuter till Kampenhof
17:09 Buss 822 11 minuter till Kampenhof
17:34 Buss 820 (!!) 6 minuter till Kampenhof
18:09 Buss 822 11 minuter till Kampenhof
18:51 Buss 821 9 minuter till Kampenhof
19:09 Buss 822 11 minuter till Kampenhof
19:51 Buss 821 9 minuter till Kampenhof
20:09 Buss 822 11 minuter till Kampenhof
20:51 Buss 821 9 minuter till Kampenhof
21:09 Buss 822 11 minuter till Kampenhof
21:51 Buss 821 9 minuter till Kampenhof
22:09 Buss 822 11 minuter till Kampenhof
22:51 Buss 821 9 minuter till Kampenhof
23:29 Buss 822 11 minuter till Kampenhof
23:51 Buss 821 9 minuter till Kampenhof

Ovanstående uppställning är gjord för att visa konsekvenserna av buss 820:s avveckling för mig och andra som bor på Gustafsberg. Bor man söder om Gustafsberg längs gamla Göteborgsvägen har man inte heller buss 9 att ta sig in till staden med. Och 9:an går för övrigt bara fram till i augusti.

Och vad är det för stolligheter att man 10:38 och 12:47 skall ta bussen till Ljungskile och sedan vidare till Torp mot Kampenhof. Och inte framgår det heller vid hållplatsen att man skall gå över vägen för att ta bussen i fel riktning!

Och det är inte bara på den förhållandevis korta sträckan mellan Bodele och Kampenhof som det skett försämringar. En familj som bor vid Å skriver på Facebook att när de hade byggt sitt hus där för ett par år sedan var det så bra bussförbindelser att man kunde sälja den ena bilen. Nu måste man antagligen skaffa en ny efter tidtabellförändringarna.

Och om man vill resa åt andra hållet från Bodele direkt mot Göteborg ja då går det bara 04:42 med buss 820.

Jag är i grunden positiv till att kollektivtrafiken styrs över till tågresande. Men då måste man ju se till att vi som vill åka tåg och som måste ta bilen till stationen också kan parkera där. Och att tågen går förstås!!!
För att undvika att ta bilen till Göteborg så finns alternativet att köra och ställa bilen på parkeringen vid Uddevalla östra. Men den är för liten. I dag finns bara 36 p-platser + 2 handikapplatser.
Att lämna bilen på den ännu mindre parkeringen vid Uddevalla C faller mig aldrig in. Här finns bara 18 platser och man vill ju inte råka ut för att där är fullt när man kommer.
Och varför i hela friden har man inte sett till att där finns en större pendelparkering? Det finns ju som synes hur mycket plats som helst precis i närheten.

Politikerna i Uddevalla och Västra Götalandsregionen har nu två uppgifter som jag ser det:

1. Se till att förbättra (dvs återställa) busstrafiken

2. Skapa större pendelparkeringar vid Uddevalla C och Uddevalla Ö.  //

15 kommentarer:

  1. Att lägga om från buss till tåg är bra om tågen går & kommer fram i tid men där är vi inte.
    Ser inte ut att vara fullt på parkeringarna på bilderna i varje fall ;-)

    SvaraRadera
  2. Bilderna på parkeringarna togs sent måndag kväll.

    SvaraRadera
  3. Om man ska eller bor i Forshälla är det bil som gäller tydligen 😠 sorgligt.

    SvaraRadera
  4. Bra skrivet Gunnar! Det är en skandal. Vänersborg och Trollhättan bygger stora pendelparkeringar. Värsttrafik! Gör om och gör rätt!

    SvaraRadera
  5. Helt otroligt att man inte byggt parkering på den stora asfaltsytan öster om centralen...

    SvaraRadera
  6. Har vi inte råd med busstrafik i stan? Vart tar alla pengar vägen??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Västtrafik Göteborg med närliggande kommuner. De tror inte människor bor utanför deras inskränkta bubbla.

      Radera
  7. Bedrövligt! Detta samtidigt som vi skall minska bilberoendet. Förvisso går jag och cyklar så mycket som möjligt för att undvika att vara beroende av kollektivtrafik och för att slippa parkera i Uddevalla. När jag behöver storhandla tar jag bilen till Torp. Men, var det så det var tänkt? /Ragnar Josefsson

    SvaraRadera
  8. Om man kan tänka sig att göra ett byte för att komma från Bodele till Göteborg så kan man byta i Ljungskile till tåg. (buss 821, därefter tåg)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om buss 821 hade gått i en anpassad turlinje till tåg eller buss 810, ja men inte om den inte gör det.

      Radera
  9. Detta börjar att bli lite långbänk, liksom parkeringsproblemen i centrum.......

    SvaraRadera
  10. Vi som inte har bil kan inte åka lokalbuss till järnvägscentralen i Uddevalla, bussarna går till Kampenhof! Hade gärna åkt tåg till Göteborg men då får jag ta taxi till och från centralen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tar cirka tio minuter att gå från Kampenhof till Uddevalla C. Eller möjligen 15 - 20 minuter om man rör sig lite långsammare pga exempelvis ålder eller sjukdom.

      Radera
    2. Dumt påpekande! Den som kan gå behöver inte lokalbussar över huvud taget.

      Radera
  11. Bra Gunnar. Jag anser att det är helt politikernas ansvar att se till att alla innevånare i Uddevalla ska ha bra kollektivtrafik. Det verkar tyvärr som om våra politiker blir förvånade alltför ofta och verkar lägga det mesta i högar på skrivbordet. Det är ju också märkligt att en sådan viktig sak inte avhandlas mellan Västtrafik och kommunen. Det låter nästan som en skröna. Kanske vore det bra om man kunde öppna de gamla stationerna igen och bygga nya stopp för tåget till ex vid Kapelle, Grohed och Resteröd. Om vikten ska läggas på tåg måste ju detta prioriteras men inte ens detta sker. Jag har inte hört ett ord om att man ska bygga ut tågtrafiken. Istället lägger man vikten vid att bygga om broar och kajer. Och detta ska ske mitt i semestern när fisket pågår som mest. Allt för att Uddevalla kommun ska dö successivt mer och mer

    SvaraRadera