2016-06-14

Studentexamen Uddevalla Högre Allmänna Läroverk 1966

Tipstack Anna-Lena Segestam Macfie/Bohusläns museum/Digitalt museum


Realskolemössan (realexamenmössan) har använts av Jan-Erik Månsson som tog studentexamen Uddevalla Högre Allmänna Läroverk 1966. Inför examen har den dekorerats. 
Hur det gick till att ta studenten i Uddevalla 1966 berättar givaren i texten som följer:

"Studentexamen Uddevalla Högre Allmänna Läroverk 1966
av eleven Jan-Erik Månsson

I motsats till dagens examina var Studentexamen 1966 av en helt annan dimension och säkerligen mer värdefull, för då var det omöjligt att få ut en examen utan att vara godkänd i samtliga ämnen som ingick i studieplanen. Mycket mer krav på elevens kunskap(er). Det kan nämnas att det var omöjligt att flyttas upp från en klass till nästa om man var underkänd i något ämne. Tre alternativ stod till buds - antingen läsa upp det (eller de) ämnen som man var underkänd i över sommaren och ha en tenta inför höstterminsstarten. Om man fick godkänt på tentan (betyg B) var man klar för nästa års kurs. Om man inte fick godkänt var alternativen endera att gå om den klass man inte klarat av eller så sluta skolkarriären (väldigt ovanligt utfall).

Dessa krav att klara av kraven i en aktuell klass tillämpades fullt ut såväl i realskolan som på gymnasiet.

Nåväl - i tredje ring (klass R3b) var mitt sista skolår på Uddevalla Högre Allmänna Läroverk. I motsats till mina klasskamrater var jag något äldre beroende på att jag gick till realskolan från årskurs 7 (normalt sökte man från 5:an i folkskolan) tack vare en idog och inspirerande lärare, Marit Magnusson, som gjorde att skolan blev kul, fick mig att läsa koncentrerat och därmed höja mina betyg. Det är också hennes "fel" att jag sökte in på realskolan, något som jag idag tackar henne för...

I gymnasiet var det kul och trevligt och verkligen lärorikt. Klara krav fanns redan från terminsstart. Som elev kunde man välja inriktning på studierna. Valet var mellan Latinlinje, Allmän linje och Reallinje. För min del gällde reallinjen (och dess naturvetenskapliga gren) som var inriktad på naturvetenskaperna med syftet att ge en avstamp för fortsatta studier på universitet och/eller högskola.

Inför studentexamen genomfördes årligen s.k. nationella studenttentor för samtliga som skulle gå upp för studentexamen. Dessa tentor rättades centralt och var styrande till om man kom upp på en muntlig tentamen. Alla kom upp i minst tre men vi som inte låg i topp kunde begåvas med ytterligare två muntliga tentamina. Jag tillhörde alltså gruppen som begåvades med 5 stycken muntliga tentor...

När de skriftliga tentorna kom tillbaka och rättade och var godkända visste vi att nu närmar sig den slutliga "ekluten" (i form av de muntliga tentorna) och examensdagarna blev inskrivna i almanackan. I966 var det så många elever i tredje ring att skolan kom fram till att det behövs 3 stycken examensdagar. För min del blev jag uttagen till examensdag 1.

Vid denna tidpunkt började våra examensförberedelser i klassen. Den gamla realexamensmössan skulle fixas till efter eget gottfinnande. Vi var några i klassen som "bildade" klunga, både tjejer och killa, och träffades en kväll hemma hos Fredde (Fred Landfors). Vi gjorde stora runda bollar i rött garn med ett ganska långt garnsnöre att fästa i våra realskolemössor, Efter det var det dags att komma på en bra slogan att skriva på mössan. Självklart i en självlysande färg. På min stod det "snart slipper jag lärovärk". Även tog vi tillfället i akt att skapa några egna texter om skolan, om lärarna och annat i skolvärlden. Självklart till en lättsjungen visa. Den skall vi använda när vi alla går till Hasselbacken (bakom det gamla biblioteket).och offrar åt de goda gudarna så att det skall gå bra för oss i de muntliga tentorna. Offergåvan var 1-öringar från ens egna födelseår. En slant per muntligt förhör. Alltså hade jag med mig 5 st 1-öringar i mina fickor.

När det blev dags att "offra" till de goda gudarna samlades hela klassen nere på sta'n. Korsningen Norra Drottninggatan och Kungsgatan blev samlingsplatsen och därifrån gick vi i samlad tropp och på ett led upp för Kungsgatan med en fot i rännstenen och en på trottoaren sjungande bl.a. vår "nyskrivna" visa om våra vedermödor fram mot examen.

Tågandet gick - som sagt till Hasselbacken. Väl där gjorde kolonnen halt, vände ryggarna mot staketet och Bäveån. Dags att offra. 1 och 1 slängdes en 1-öring över vänster axel och ned i Bäveån. Efteråt fortsätter den haltande kolonnen mot torget och Karl XGustav som skall ta emot oss efter studentexamen.

Efteråt blev vi små olika grupper och vi begav oss till vårt stamfik på Kungsgatans övre del, Aminoffs för att få lite te/kaffe och något tilltugg och, inte minst, sitta och snacka, snacka & snacka. Munlädret på den tiden var mycket välsmort.

Så äntligen randades dagen "S" som i studentexamen. Snacka om att vara spänd och nervös. Den nyinköpta kostymen, skjortan och slipsen skall sitta som en smäck. Skorna nyputsade - allt kollat av mamma innan avgång till skolan och de muntliga förhören. Nervösa och fnittriga skolungdomar i och utanför skolan. Så var det dags att leta upp rätt klassrum för den första muntliga tentan där inresta tentorer håller i frågorna till eleverna. Viss nervositet finns kvar hos några av eleverna vilket ger darriga och oklara svar. Men tentorn förstår nervositeten och ger eleven frågan om igen men nu något annorlunda framställd. Knuten hos eleven löser sig och ett förväntat och korrekt svar kommer från eleven. Puh vad gott.

Under förmiddagen genomförs alla tentor och vid pass lunchtid har alla eleverna testats i ett antal ämnen. Alla förhör protokollförs, och frågor och svar noteras skriftligen av de olika tentorerna. Vi elever, som varit i "elden" under förmiddagen känner oss riktigt utmattade och nästa knäar när vi lämnar skolan, i våra öron ringer rektorns sista ord. "Vi kommer nu att ha betygssammanträde med tentorerna. Under tiden kan ni nu gå hem och pusta ut. Kom tillbaka till skolan klockan 3. Den eller de elever som blivit underkända i den muntliga tentan kommer vi att ringa upp och meddela detta och skall inte komma till skolan kl 3."

Inombords rusar tankarna. Hur har det gått för mig? Vad gör jag om dom ringer? Vilken hemsk tanke... Men jag tycker ändå att jag svarat klart och redigt på de frågor jag fått under tentorna, så jag hoppas verkligen att det inte ringer i telefonen där hemma. Jag skyndar mig hem för att vara i närheten av telefonen. Väntan hemma fram emot klockan 3 är nog ett av de tillfällen som tiden har gått som allra långsammast. Vågar inte göra annat än att vanka fram och tillbaka och runt i lägenheten på behörigt avstånd till telefonen.

Klockan 10 minuter i 3 och fortfarande ingen telefonsignal. Yiepiie - Dags att ge sig av till skolan på nytt. Vägen dit var lätt att gå, kändes nästan som att jag svävade fram över marken - jag är ju på väg till att få min examen.
Vi samlades allihopa i skolans aula och rektor meddela att alla hade klarat sig och ingen blivit kuggad. Öronbedövande jubel mötte detta besked och vi sprang fram till fönstren som vätte mot skolgården - slängde upp dem på vid gavel och alla skrek att alla klarat sig.

Traditionen på skolan var att om alla klarat sig i tentamen skall eleverna slängas ut från skolan. Så man ropade samman elever och anhöriga att bilda en häck från skoldörren och ända ut på skolgården, i häcken står man två och två mitt emot varandra, greppar händerna korsvis och med cirkelrörelse kasta elev framåt ut mot skolgården liggande på magen.

Där ute väntade föräldrar, anförvanter, släktingar och kompisar. Blommor och allehanda prylar hängs om halsen. Efter ett tag tar musikkåren ton och vi börjar vår marsch mot Kungstorget och Karl X Gustav. Självklart sjunger vi studentsången för full hals från skolan till torget."  //

5 kommentarer:

  1. Fördel med att vara obildad och fattig, var att man slapp detta trauma!
    Hälsningar M-B J, årgång 31

    SvaraRadera
  2. Var det inte från 4:an eller 6:an man sökte till Läroverket?

    SvaraRadera
  3. Instämmer med M-B J.
    Gunnar O.

    SvaraRadera
  4. Roligt att läsa, Marit Magnusson är min mamma. Borta sen länge men fortfarande ihågkommen. Tack Jan-Erik Månsson för din fina beskrivning av mamma.
    Hälsningar Britta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jan-Erik Månsson2016-07-03 23:19

      Det är nöjsamt för mig att ta del av dina tankar, Britta, för det skall du veta att inte nog att hon hjälpte mig att få läslusten tillbaka (efter 4 års mobbing av lärarinna jag hade i årskurs 3 - 6) utan det var Marit som punschade både mig och mina föräldrar att förstå att fortsatt utbildning var framtiden för mig. Mitt studieresultat blev till slut en doktorsexamen i organisk kemi.
      Bästa hälsningar,

      Radera