2016-06-23

Värnpliktig klämdes ihjäl under förberedelserna till utställningen "Försvar -61"

Bilderna lånade av Majlis Hernek.

Torsdagen den 24 augusti 1961, mitt under förberedelserna inför den stora utställningen Försvar -61 klämdes en värnpliktig till döds under haubitsen på bilden. Han skall ha kommit under hjulen på den 7,6 ton tunga pjäsen när den skulle ställas upp på utställningsområdet. Det var en 15,5 cm haubits som licenstillverkades i Sverige, ursprungligen en fransk konstruktion. Därför kallades den fransyskan. Dödsfallet väckte förstås stor förstämning i Uddevalla.
Utställningen Försvar -61 arrangerades till Bohusläns regementes 300-årsjubileum 1961. Utställningsområdet täckte som synes större delen av Södra hamnen.  //

6 kommentarer:

  1. Tragiskt med olyckan men när får man se en sådan här utställning nu för tiden.
    Det har ju nästan blivit skamligt att vilja ha ett starkt försvar när det fattas pengar överallt.
    Totalt försent att bygga upp igen om det plötsligt behövs, världsläget förändras som bekant snabbt.
    Ove

    SvaraRadera
  2. Jag är utbildad på Fransyskan och för mig är det en gåta hur denna Vpl kunde kommaunder ena hjulet då man är tvungen att veva ner lavetten på Fransyskan och sedan sära på benen som dom fyra hjulen hänger på . Som sagt,7,5 månad på A 9(1988-89) med Fransyska och aldrig hört talas om detta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skall ha skett då dragfordonet drog in pjäsen på utställningsområdet.

      Radera
  3. Jaha då fattar jag ..Var denna Pjäsplut från A 2 ?

    SvaraRadera
  4. Vet inte säkert men A 2 fanns ju fortfarande (lades ner 1962). Kanske framgår det av tidningsartikeln, som jag ännu inte läst.

    SvaraRadera
  5. Första dagen jag besökte utställningen fick man krypa ner i ett pansarfordon (någon typ av stridsvagn, tror jag). Väldigt spännande för en kille i tonåren. Militär personal som var där hade inget emot det. När jag skulle göra samma sak dagen efter blev det ett jäkla liv på en furir?. Man fick inte röra detta ömtåliga fordon.
    "U-båtsdramat" kommer jag inte ihåg. Men hur kunde ,an vara så dum att man ens försökte. Inte ens en mini-ubåt hade kunnat gömma sig där.
    C-M Norrman

    SvaraRadera