2016-09-26

Så löser kommunen problemet med rasrisken vid Bodelebäcken - Vägen blir enfilig!

Detta meddelande från projektledaren på Samhällsbyggnadsförvaltningen kom idag angående vägen över Bodelebäcken.

Hej
Vill bara meddela er intressenter om vad Samhällbyggnadsförvaltningen tänkt sig att genomföra på nämnda sträcka.
-          En avsmalning som innebär att man inte kan mötas på vägen utan att man behöver lämna företräde för den andre.
Principen har vi till exempel på Edingsvägen (knappt 400m öster om Uddevalla lasarett) och Lelångevägen (direkt norr om Västerskolans gymnastiksal)
Vår tanke idag är att sätta en betongguard, på asfalten utmed den östra sidan av vägen och på den västra sidan ”nedströms” så bygger vi en trottoarliknande konstruktion 2.5m bred och 20-30m lång. Den som ger ökad säkerhet för gående och cyklister.
 
Med vänlig hälsning 
Anders Löfström

Projektledare

Det är en "lösning" av problemet som vi haft på känn en tid. Inte minst sedan man nyligen lagt på ett tjockt lager ny asfalt. Minsta möjliga ingrepp blir ju detta! Men jag förutsätter förstås att detta i så fall är en tillfällig lösning men i Uddevalla har vi ju lärt oss att sådana här lösningar lätt blir permanenta.  //

12 kommentarer:

  1. Utmärkt lösning och självklart kan det vara permanent. Är inte så mycket trafik där som t.ex Edingsvägen som är rena motorvägen i jämförelse.

    SvaraRadera
  2. Ja, bilisterna får gott bjuda till mot oss fotgängare och cyklister ibland också. Ni kommer nog fram i era bilar ändå!

    SvaraRadera
  3. Alldeles utmärkt lösning och kostar inte all världens pengar.

    SvaraRadera
  4. Idèn är kanske inte så dum, eller, det skulle ju spara massor av pengar att helt enkelt halvera flera gator och vägar.
    Framkomligheten kan ju komma i andra hand.
    Ett riktigt ordentligt steg tillbaka.
    Ove

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ove, det handlar om en sträcka på 20-30 meter. Bilarna kommer fram ändå, det är ju inte direkt någon riksväg det handlar om.

      Radera
    2. Anonym, vi får väl se om det blir en sträcka på 20-30 meter.
      Jag undrar om du bor så du behöver passera över bron flera gånger om dagen?
      Ove

      Radera
    3. Ove vill du precisera; hur mycket tid förlorar du per dag - det låter som en bagatell.
      Du kanske kan avstå dessa sekunder för att medverka till förbättrad trafiksäkerhet?
      På Lelångenvägen och Edingsvägen har hastigheterna i åratal varit för höga. Efter att avsmalningarna byggdes har säkerheten höjts när bilister lugnar ner sig. Varje sträcka är väl 20 meter, varför skulle det bli längre vid Bodelebäcken. Erik O U-a

      Radera
    4. Jag kan naturligtvis inte precisera någon tidsförlust och det har ju inte att göra med hur mycket tid man förlorar utan att det hela tiden verkar gå ut på att krångla till det så mycket det går med vägbulor, chikaner, körfältshalveringar och fartkameror för att få folk att hålla hastigheten. (trafikpoliser ser man ju inte varje dag precis)
      De flesta klarar att hålla hastigheten utan dessa så kallade trafiksäkerhets- befrämjande åtgärder.
      De som inte kan det tycker jag skulle tas hand om på annat sätt och de flesta har nog lagt märke till att mellan nämnda fartsänkande åtgärder finns det en tendens till att farten ökas ännu mer.
      I Bodelefallet har ju körbanehalveringen inte med hastighet eller trafiksäkerhet att göra utan det blir lösningen på problemet med att bron tydligen är dålig och att markägarna satte stopp för det tidigare förslaget med att stänga av bron helt och leda all trafik runt via Hässleröd.
      Det gjorde markägarna rätt i för det var en riktigt idiotisk idé.
      Jag kommer att överleva en halv bro utan problem, i många år om det skulle bli så.
      Ove

      Radera
  5. Varför inte byta bil mot häst o vagn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte precis det samma, för då är ju lösningen ypperlig.

      Radera
  6. Tänk va bra det blir när det är midsommarfirande, juni cup, oddebollen, Gustavsbegsdagarna mm. Nu har politikerna tänk igen.

    SvaraRadera
  7. Jättesmart, tycker jag! Maxbelastningen halveras och bron behöver inte stärkas upp, vägen inte stängas av, och miljön i Bodeleån invid inte skövlas för en tillfällig bro.

    Jag tycker också att lösningen funkar bra som permanent - nu är ju inte bron för svag för användningen längre så förstärkningsbehovet försvinner också. Som trafikant kan man anpassa sig efter förutsättningarna. Och, sommarcuperna har ju en stor del av sina parkeringar utanför bron redan. Det blir ju mer attraktivt att stå där nu, och kanske färre bilister som väljer att åka in och trängas, om vi har tur.
    /Linda

    SvaraRadera