2016-09-03

Sundhage: "bloggare, vars journalistiska insats består i att läsa lokal media"

Arkivbild

I dagens Bohusläningen skriver chefredaktör Ingalill Sundhage om krisen i mediebranschen under rubriken "Någon måste betala för journalistiken". En bit in i artikeln träffar mig hennes ord om bloggare, "vars journalistiska insats består i att läsa lokal media".

Jag funderar över vad hon menar. Är det det jag gör? Eftersom jag bloggat så gott som dagligen i drygt nio år så undrar jag förstås om det ligger något i det hon säger. Och självklart läser jag Bohusläningen varje dag. Tidningen är mitt husorgan sedan barnaåren med serierna. Men inte hämtar jag särskilt mycket stoff till bloggen från Bohusläningen. Snarare tvärtom!

Uddevallabloggen har genom åren serverat många inlägg/artiklar som sedan har följts upp av Bohusläningen och Sveriges Radio P4 med för den delen. Och först på senare tid har tidningen och radion börjat ge mig cred på olika sätt, vilket Ingalill och jag pratade om när vi träffades för en tid sedan.

Och vad är en journalist? Så här beskriver Wikipedia det:

"En journalist är en person som – oftast yrkesmässigt – arbetar med journalistik, det vill säga samlar in och framställer material för offentliggörande i medier. Sådana medier kan vara press (dags- och kvällstidningar samt tidskrifter), etermedier (radio och tv) eller internet. En journalist behöver inte ha en journalistutbildning. Förr kunde en journalistyrkesexamen erhållas från svenska journalistutbildningar, men idag ger dessa utbildningar en generell examen i ämnet journalistik."

Nej, jag kallar mig förstås inte journalist men jag lider med Bohusläningen som drabbats av svårigheter och särskilt när jag läser om att den ene efter den andre medarbetaren lämnar skutan: Kajsa Wedberg, Ingela Hydén, Lars-Erik Sparrebäck, Emma Lindh (7 dagar) och nu senast Karin Gistedt och Lars Aronsson. Säkert har jag glömt några!

Jag ser Uddevallabloggen till viss del som en lokaltidning på nätet. Men min ambition är framför allt att jag vill förmedla kunskap om Uddevalla och det gör jag genom att ta upp ämnen i stadens historia som jag tror kan vara intressanta. Det var så det hela började. Bloggen är ett bra sätt att besvara frågor jag får om Uddevalla och kunna hänvisa till bloggen när samma fråga dyker upp på nytt. För det händer ofta.

Jag kommer att fortsätta med Uddevallabloggen så länge jag orkar och tycker att det är roligt. Förstås betyder också intresset för bloggen från er läsare mycket. Och det har ökat genom åren. Sedan starten har 3,5 milj läsare gått in på bloggen. Och detta är det 4 975:e inlägget. Journalistiskt eller inte? Det spelar ingen roll för mig.  //

17 kommentarer:

  1. Jag uppmanar alla att sluta läsa blaskan efter det här fräcka påhoppet på Gunnar. Bloggen ger mig alla nyheter om staden jag behöver. Gunnar är stadens största försvarare och kännare. En hjälte i mina ögon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och dessutom slipper man läsa Bohusläningens erbarmliga politiska ledare.

      Radera
    2. Många inom papperstidningsbranschen har inte fattat att de kämpar förgäves, den formen av information är dödsdömd, de lever vidare tack vare subsidier, främst presstödet.

      Radera
  2. Hans Lundberg2016-09-03 22:27

    Vi är oändligt många som är tacksamma för dina inlägg.

    SvaraRadera
  3. Du förmedlar en hel del fakta som Bohusläningen aldrig tar upp, ganska många t.o.m. En del bryr jag mej inte om ,men de jag läser, har jag ofta stort intresse av. Du skriver ju vad du tycker är av värde, precis som andra bloggare.
    Fortsätt så! Bohusläningen har ju fått ett minst sagt intressefattigt innehåll på senare år (om man inte tycker om annonser och Alliansparti-politik). Att journalist-tappet på Bohusläningen är så stort, som du anger, är illavarslande.
    Din blogg besöker jag varje dag, ofta flera gånger.
    C-M Norrman

    SvaraRadera
  4. Gör hon ett självmål eller är det bara ett stolpskott?

    SvaraRadera
  5. Krisreaktioner kan ju som vi vet ta sig olika uttryck! Fortsätt din journalistiska gärning. Din blogg är till skillnad från tidningen oftast fylld av positiva och intressanta inlägg.

    Lars Barkman

    SvaraRadera
  6. Stå på Dig Gunnar! Utan Din blogg vore vi Uddevallabor betydligt fattigare på lokal information.
    M-B J

    SvaraRadera
  7. Fortsätt du med de nyheterna som B-n inte har reportrar till, eller inte bryr sig om. Vi är många som läser dem.
    Gunnar O.

    SvaraRadera
  8. Vore nog bättre om hon grävde lite i hur stampens ägare skott sig på skattebetalarnas bekostnad. Gunnar for president!

    SvaraRadera
  9. Nå, inom ett par år är problemet löst och vi slipper läsa politiskt korrekta "nyheter" och en massa annonser för då har tidningen gått i graven. Ägaren Stampen är ju redan på kneken efter att man tagit ut allt överskott i styrelselöner och arvoden. Sådana här påhopp lär bara påskynda förloppet. Detta och helsidesreportage med matrecept och glasstester är heller inte heller något som lockar till läsning.
    Kör på, Gunnar! Dina texter är både allmänbildande och sanningsenligare än om en "äkta" journalist skriver vad han/hon blir tillsagd. Ulf Blomgren försökte ju för ett tag sedan lägga NU-sjukvården under lupp. Det slutade med att han blev inkallad till chefen efter politiska påtryckningar och beordrad att inte skriva så kritiskt. Usch!!

    SvaraRadera
  10. Gunnar!
    Har du en aning om hur många som läser din blogg? Vi som dagligen gör det borde uppmana alla att göra det.
    Gunnar O.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hittills idag 780 (kl 13.55)
      Igår 2459
      Senaste månaden 64 382

      Radera
  11. Tack Gunnar för allt vi läser i bloggen - fortsätt bara!!!!
    Marie

    SvaraRadera
  12. Läser din blogg varje dag Gunnar. Fortsätt att skriva om stort och smått....
    "Uddevallabo"

    SvaraRadera
  13. Karins sportblogg och Lasses bildblogg: är dessa Bohusläningen-bloggar plötsligt inget värda.
    Är det Stampenkollegan GP som Sundhage riktar sig mot. Johan Rylander och Mattias Balkander har varsin uppskattad sportblogg. Där finns Ledarbloggen, Kulturbloggen, Utgivarbloggen. Undrar vad dessa skribenter tycker om påhoppet "läsa lokala media." Sundhage kan gärna lägga sitt krut på att vässa Bohusläningen istället för att vara missunnsam. / Erik Olsson, U-a

    SvaraRadera
  14. Jag tycker bloggen är jättebra om Uddevallas historia, kultur och natur som händer...
    Saker som kan kännas överflödiga för mig i bloggen är olyckor som händer..
    Majbritt

    SvaraRadera