2016-10-31

Snart är Blå tåget på spåret igen

Glädjande nog ser det ut som Blå tåget är på spåret igen. Den 11 december inleds trafiken. På Blå tågets hemsida läser jag:

Hector Rail tillhandahåller dragkraft till BLÅ TÅGET mellan Göteborg och Stockholm
Hector Rail har ingått ett avtal med Skandinaviska Jernbanor att dra BLÅ TÅGET mellan Stockholm och Göteborg. Detta innebär att BLÅ TÅGET är tillbaka på marknaden från och med den 11 December 2016.  BLÅ TÅGET är ett populärt persontåg som fokuserar på den äkta reseupplevelsen med en hög servicenivå och restaurang ombord. BLÅ TÅGET startade verksamheten den 11 December 2011 och har sedan starten varit ett unikt erbjudande på den svenska resemarknaden.   Skandinaviska Jernbanor, företaget bakom BLÅ TÅGET, har beslutat att anlita Hector Rail som kommer att ansvara för den formella tågdriften inklusive tillhandahålla dragkraft med lokförare. Skandinaviska Jernbanor kommer att fokusera på sin kärnverksamhet, konceptualiseringen av reseupplevelsen.
Initialt kommer 26 avgångar per vecka att erbjudas, 12 av dessa är GRÖNA TÅGET som har lägre biljettpriser. Antalet avgångar kan ökas under den femåriga avtalsperioden.
Idag blev jag uppringd av Morrgan Claesson, en legendar i järnvägsbranschen. Morrgan är på Blå tågets hemmaplan i Uddevalla, engagerad av Skandinaviska Jernbanor, för att hjälpa till att få igång trafiken igen.
På senare tid har jag undrat hur det går varje gång jag har passerat terminalen på bangården i Uddevalla. Det har sett så väldigt dött ut. Men skenet bedrar det förstod jag idag då jag besökte platsen. Här är det full fart.

 Vagnar renoveras och förses med eluttag och wifi något som är ett måste i dagens konkurrenssituation.
Gamla tågvagnar slaktas och man tar tillvara på allt som går att föra över till sådana som skall renoveras.  
Redan nu kan man boka biljetter till Blå och Gröna tåget.  //

4 kommentarer:

  1. Glädjande!
    Jag föredrar att resa med Blå tåget. Visserligen tar det längre tid och skakar mer än SJ:s X2000 men man sitter ju så mycket bekvämare.
    Märkligt nog är det bättre säten i Blå tågets 2:a klass än i SJ:s 1:a klass.

    SvaraRadera
  2. 1960-tals vagnarna har en oöverträffad komfort. Det har senare brandskyddsregler effektivt satt stopp för. X2000 har Dux-stolar och är ändå mycket bekvämare än helt nya tåg. Stolarna hos tex MTR är stenhårda.

    SvaraRadera
  3. Mycket glädjande!
    Heder till dessa personer som ser till att det kommer igång!
    Titta på bilderna av inredningen, man blir varm inombords.
    Ett ånglok framför någon gång per år skulle göra succé (på en helg så klart)
    Ja ja, jag vet, det är inte bara...

    SvaraRadera
  4. Tänk vad din blogg är bra att ha när man skriver av detta inlägg i Bohusläningen.....

    SvaraRadera