2016-06-30

Klart för Bohusracet

Vid 16-tiden såg det ut så här i hamnen. Intrycket var att det var färre båtar än i fjol.
Men tittade man ut över Byfjorden så kom där en strid ström av båtar på väg in till hamnen. Och så här har det sett ut hela kvällen. När alla är på plats skall det vara 185 båtar som kommer till start.

Tävlingen är indelad i sex klasser med första start kl 09.00 utanför Rödön. Sedan en start i timmen med undantag för kl 12 då det inte är någon start. Sista start är kl 15.00.
Här ser vi banskissen med mål i Smögen.

Så här beskriver SSVÄ tävlingen på sin hemsida:

En kappsegling genom hela bohuslän med endast 2 personer ombord i de deltagande båtarna!


Seglingen startar från Uddevalla och har sin målgång i Smögen. Seglingens område sträcker sig från Hättebergets fyr i söder till Tresteinarnas fyr i Norge i norr. Distansen för seglingen är c:a 170 NM. 
Seglingen arrangeras en gång om året i slutet av juni av Segelsällskapet Viken Ägir (SSVÄ), som är ett av de äldsta och mest anrika segelsällskapen i Sverige. Den samlar både eliten och crusingseglare från Sverige, Norge och en del andra Europeiska länder. Båtarna kommer att kunna följas individuellt via ett tracking system som också visar position och placering enligt SRS tal.  //

2016-06-29

Nytt från Uddevalla Hamnterminal


Uddevalla hamn har möjlighet att väga containrar enligt SOLAS nya regler.
Vi kan snabbt och effektivt väga och utfärda ett viktcertifikat i enlighet med SOLAS – VGMs nya regelverk, på våra krönta, certifierade vågar.
Oavsett om era containrar är stuffade i Uddevalla hamn eller på annan plats, finns det utmärkta möjligheter att väga hos oss. Vägning av lastade containrar sker i enlighet med SOLAS-VGM ”Metod 1”, totalvikt.  //

2016-06-28

Politiken har ett stort ansvar för den havererade kollektivtrafiken

När Bohusläningen avslöjade att Västtrafik minskade antalet avgångar från 16 till en enda för buss 820 blev det en överraskning för våra politiker. Elving Andersson (C), som sitter i Västtrafiks styrelse, sa i sin första kommentar att det är meningen att föra över resandet till tågen istället. Sedan visade det sig att styrelsen för Västtrafik inte var informerade om den drastiska "tidtabelländringen".

Kommunalråden Ingemar Samuelsson (S) och Ewy Gahnström (V) gick i taket över att Uddevallapolitikerna inte fått någon information om förändringarna och kallade Västtrafik till ett möte. Sedan kunde Elving Andersson i ett pressmeddelande meddela att Västtrafik tagit åt sig av kritiken och nu satt in fyra nya avgångar.

De fyra nya avgångarna med buss 810 visade sig emellertid inte vara till någon som helst glädje för alla dem som bor mellan Uddevalla och Ljungskile. 810 går bara mellan järnvägsstationerna och inte förbi hållplatserna där 820 gick 16 ggr om dagen.

Detta uppmärksammades av Uddevallabloggen och i en kommentar från Ewy Gahnström på Facebook (via partikamraten Bengt Eriksson) tyckte hon att resande från Bodele kunde ta bussen in till Kampenhof precis som de som bor på Dalaberg gör.

Men problemet är att det blivit ytterst komplicerat att åka buss från Bodele till Kampenhof. Från Dalaberg till Kampenhof är det mycket välbeställt med busstrafiken. Flera avgångar varje timme under hela dagen.

Från Bodele till Kampenhof gäller vardagar följande tidtabell:

05:46 Taxi 821. Turen måste förbeställas senast en timme före avgång.
06:03 Taxi 822. Turen måste förbeställa     "             "             "
06:26 Buss 821. 9 minuter till Kampenhof
07:31 Buss 822. 11 minuter "        "
07:44 Buss 822. 11 minuter  "       "
08:12 Taxi 918 till Östraboskolan byte till buss 6 till Kampenhof. 25 minuter och givetvis måste taxin förbeställas enligt ovan. Och varför kan inte taxin gå direkt till Kampenhof?
08:31 Buss 821. 9 minuter till Kampenhof
09:31 Buss 821. 9 minuter till Kampenhof
09:31 (alltså samma tid!!!) Buss 822 11 minuter till Kampenhof
09:52 Buss 9 (sommarbussen till Gustafsberg)
10:38 Buss 822 till Ljungskile, byte till buss 826 till Torpterminalen, byte till Orust Express till Kampenhof. 1 timme och 17 minuter till Kampenhof
12.09 Buss 822 11 minuter till Kampenhof
12:12 Buss 9 (Gustafsbergsbussen). 8 minuter till Kampenhof
12:47 Buss 821 till Ljungskile, byte till buss 841 till Torpterminalen, byte till buss 860. 1 timme till Kampenhof.
13:46 Buss 821 9 minuter till Kampenhof
14:09 Buss 822 11 minuter till Kampenhof
14:12 Buss 9 (Gustafsbergsbussen)
15:09 Buss 822 11 minuter till Kampenhof
15:31 Buss 821 9 minuter till Kampenhof
16:17 Buss 9 (Gustafsbergsbussen)
16:51 Buss 821 9 minuter till Kampenhof
17:09 Buss 822 11 minuter till Kampenhof
17:34 Buss 820 (!!) 6 minuter till Kampenhof
18:09 Buss 822 11 minuter till Kampenhof
18:51 Buss 821 9 minuter till Kampenhof
19:09 Buss 822 11 minuter till Kampenhof
19:51 Buss 821 9 minuter till Kampenhof
20:09 Buss 822 11 minuter till Kampenhof
20:51 Buss 821 9 minuter till Kampenhof
21:09 Buss 822 11 minuter till Kampenhof
21:51 Buss 821 9 minuter till Kampenhof
22:09 Buss 822 11 minuter till Kampenhof
22:51 Buss 821 9 minuter till Kampenhof
23:29 Buss 822 11 minuter till Kampenhof
23:51 Buss 821 9 minuter till Kampenhof

Ovanstående uppställning är gjord för att visa konsekvenserna av buss 820:s avveckling för mig och andra som bor på Gustafsberg. Bor man söder om Gustafsberg längs gamla Göteborgsvägen har man inte heller buss 9 att ta sig in till staden med. Och 9:an går för övrigt bara fram till i augusti.

Och vad är det för stolligheter att man 10:38 och 12:47 skall ta bussen till Ljungskile och sedan vidare till Torp mot Kampenhof. Och inte framgår det heller vid hållplatsen att man skall gå över vägen för att ta bussen i fel riktning!

Och det är inte bara på den förhållandevis korta sträckan mellan Bodele och Kampenhof som det skett försämringar. En familj som bor vid Å skriver på Facebook att när de hade byggt sitt hus där för ett par år sedan var det så bra bussförbindelser att man kunde sälja den ena bilen. Nu måste man antagligen skaffa en ny efter tidtabellförändringarna.

Och om man vill resa åt andra hållet från Bodele direkt mot Göteborg ja då går det bara 04:42 med buss 820.

Jag är i grunden positiv till att kollektivtrafiken styrs över till tågresande. Men då måste man ju se till att vi som vill åka tåg och som måste ta bilen till stationen också kan parkera där. Och att tågen går förstås!!!
För att undvika att ta bilen till Göteborg så finns alternativet att köra och ställa bilen på parkeringen vid Uddevalla östra. Men den är för liten. I dag finns bara 36 p-platser + 2 handikapplatser.
Att lämna bilen på den ännu mindre parkeringen vid Uddevalla C faller mig aldrig in. Här finns bara 18 platser och man vill ju inte råka ut för att där är fullt när man kommer.
Och varför i hela friden har man inte sett till att där finns en större pendelparkering? Det finns ju som synes hur mycket plats som helst precis i närheten.

Politikerna i Uddevalla och Västra Götalandsregionen har nu två uppgifter som jag ser det:

1. Se till att förbättra (dvs återställa) busstrafiken

2. Skapa större pendelparkeringar vid Uddevalla C och Uddevalla Ö.  //

2016-06-26

Rivning av Kampenhof

Foto Stig Samuelsson. Bohusläns museum. Digitaltmuseum.

När revs Kampenhof? Det är en av de allra vanligaste frågorna jag har fått genom åren. Här är svaret. Våren 1982!

Det var många som hade hoppats att den gamla fabriksbyggnaden från 1858 skulle kunna bevaras. En idé som dök upp i början av 1980-talet var att den skulle byggas om och bli Bohusläns museum. Som vi vet byggdes en helt ny museibyggnad och det var nog klokt.  //

2016-06-25

Ubåtsfiasko vid försvarsutställningen Försvar 61

Bilden lånad av Majlis Hernek

Ett riktigt praktfiasko svarade Marinen för under den stora försvarsutställningen Försvar 61. Tyvärr finns det ingen bild på fiaskot, fattas bara annat. Men halva Uddevalla var på benen däribland undertecknad och motsatta kajen var smockfull med Uddevallabor och säkert många tillresande.

Man hade utlovat att en av Marinens ubåtar skulle gå i undervattensläge där den låg vid kajen mitt för Badhuset. Det är alltså inget av de marina fartygen på bilden det handlar om. De fick flytta på sig då ubåten stävade in till kaj.

På ett bestämt klockslag skulle alltså ubåten inta undervattensläge och det hela började förtroendeingivande med att luckor och eventuella andra öppningar i ubåtens skrov stängdes av besättningen som försvann ner i båtens inre.

Sedan började det bubbla och fräsa då ubåten påbörjade dykningen. Men döm om allas förvåning så blev det stopp efter ca en meter. Ubåten stod helt enkelt på botten. Någon vidare lodning av vattendjupet hade följaktligen inte gjorts och snopna vandrade publiken hemåt efter att slutligen hade fattat att "uppvisningen" var över då ubåten gick upp i ytläge igen. Speakern som hade hetsat upp publiken inför dyket var märkbart tyst efter "grundstötningen".  //

2016-06-24

Festligt, folkligt, fullsatt midsommarfirande på Gustafsberg

Hela veckan har prognosen för midsommarvädret varnat för regn, men se det uteblev. I stället blev det ett tryckande sommarväder på Gustafsberg och torrt i gräset för den som ville fira sittande.
Christer och Lasse spelade för 23:e året i följd på Gustafsberg.
 Firandet på Gustafsberg lockar allt fler Uddevallabor och tillresta.
Tidigare på dagen hade Gustafsbergs vänner traditionsenligt klätt midsommarstången.










2016-06-23

Värnpliktig klämdes ihjäl under förberedelserna till utställningen "Försvar -61"

Bilderna lånade av Majlis Hernek.

Torsdagen den 24 augusti 1961, mitt under förberedelserna inför den stora utställningen Försvar -61 klämdes en värnpliktig till döds under haubitsen på bilden. Han skall ha kommit under hjulen på den 7,6 ton tunga pjäsen när den skulle ställas upp på utställningsområdet. Det var en 15,5 cm haubits som licenstillverkades i Sverige, ursprungligen en fransk konstruktion. Därför kallades den fransyskan. Dödsfallet väckte förstås stor förstämning i Uddevalla.
Utställningen Försvar -61 arrangerades till Bohusläns regementes 300-årsjubileum 1961. Utställningsområdet täckte som synes större delen av Södra hamnen.  //

2016-06-22

Midsommarfirandet på Gustafsberg

 Arkivbild från 2011

På midsommarafton är det som vanligt traditionellt midsommarfirande på Gustafsberg.
Och i år liksom tidigare år är det Christer och Lasse som spelar och leder dansen.

Alla, stora som små, är hjärtligt välkomna kl 16.00  //

2016-06-21

Sillehôla

 Insänt av Rolf Gadd

Gunnar!
Nu i makrilltider, så kommer vi (gamla arbetskamrater) ihåg att det låg väldigt många båtar och fiskade makrill utanför Svenskholmarna. Det skulle vara skoj att få se några kort på detta fiske. Månntro du har några kontakter som kan hjälpa t?
Tack på förhand!
Rolf Gadd

Jag har två bilder från fiske utanför Svenskholmarna. Den övre skall vara från den så kallade Sillehôla. På den tiden behövde man en båt för att komma ut och fiska till skillnad från idag då man står på betongpiren vid Svenskholmen. Den nedre bilden skulle kunna föreställa att en av fiskarna tar upp en sump med levande fisk. Rätta mig om jag har fel!  //

2016-06-20

Stadsvandring med arkeologiska förtecken

 
I fredags hade jag nöjet att ta med personalen vid Åklagarkammaren i Uddevalla på en stadsvandring. Den blev väldigt speciell då vi hade turen att Bohusläns museums arkeolog Niklas Ytterberg just då övervakade en ledningsgrävning på gamla Bäve kyrkogård i kvarteret Dyrhaven.

Här låg alltså Bäve kyrka sannolikt sedan slutet av 1000-talet och runt kyrkan låg kyrkogården. Biskop Jens Nilsson i Oslo beslutade på sin visitatsresa 1594 att kyrkan inte längre skulle användas då den var väldigt förfallen. Bäveborna skulle istället få "stolerum" i Uddevalla kyrka på andra sidan Bäveån. Kyrkogården användes dock fortfarande ännu i början av 1800-talet. Här ligger troligen tusentals Bävebor begravda och en del gravar ligger väldigt ytligt, vilket fastighetsägarna i kvarteret väl känner till. De flesta har nog någon gång fått upp mänskliga kvarlevor vid trädgårdsarbete.
Anledningen till den pågående grävningen är att det skall dras ledningar in i ett av husen och eftersom man gräver på en gammal kyrkogård, efter tillstånd förstås, schaktövervakas det hela av arkeologer. Det mörkare jordpartiet på bilden går i öst-västlig riktning tvärs schaktet. Det är spåren efter en kista och Niklas Ytterberg letar efter metall där kistan legat. Efter en stund hittade han mycket riktigt några kistspikar.
Sådana här ben är mycket vanliga fynd i marken...
...liksom kranier. Alla mänskliga kvarlevor tas om hand och förvaras vid Bohusläns museum.

Huset i bakgrunden byggdes Axel Bergman 1927 och vid schaktningsarbetena då grävdes det upp sådana mängder skelett att det blev en häftig diskussion i Uddevalla. Många ansåg att grävningarna skulle stoppas.

Kritiken upphörde efter att kyrkan samlat ihop alla skelett och sedan begravt dem vid en begravningsmässa på Norra kyrkogården.  //

2016-06-19

Vad menar Västtrafik egentligen - 16 avgångar har blivit en

Nu har den nya hårt kritiserade busstidtabellen trätt i kraft. Direktbussen 820 till Göteborg som tidigare hade 16 avgångar per dag från busshållplatsen vid Bodele har enligt den nyuppsatta tidtabellen reducerats till en enda avgång. Och till på köpet går den bussen redan 04.42.

Men skulle inte 820 i vart fall gå fyra gånger i vardera riktningen? Ja, vad skall man tro när Västtrafik sätter upp nya tidtabeller på hållplatserna och de utlovade fyra turerna inte finns med?
Ett alternativ att ta sig till Göteborg är detta man hittar i Reseplaneraren. Senast 05.03 skall man beställa taxi 822 och med den ta sig till Kampenhof. Byte till buss 860 mot Smögen och med den åka till Torpterminalen. Byte till buss 841 och framme i Göteborg kl 07:40.

För den som inte har bil och bor ute i periferin som tidigare har kunnat gå på buss 820 längs vägen är ju detta en klar försämring. Var det inte tanken att vi skulle åka kollektivt??  //

2016-06-18

På promenad med kameran

Så var det dags för en ny promenad för att kolla vad som hänt med pågående nybyggen och renoveringar. Ni minns väl det pågående bygget i hörnet Stora Nygatan - Östergatan. Äntligen har en av flera ödetomter bebyggts.
 På Lagerbergsgatan 15 - 19 har det skett underverk. En sedan decennier gammal ruffig miljö har fräschats upp. Mycket snyggt.



 Även "Maria Lundbäcks hus" på Lagerbergsgatan 11 har blivit som nytt.
 Och texten på husgaveln har man sparat...
 ....men nu har det börjat bli riktigt svårt att läsa den: MARIA LUNDBÄCKS FOTOGRAFIATELIER
 Söderskolan mot öster
 Och mot väster
Och det tredje och sista huset på Kongressgatan skjuter i höjden.  //

2016-06-17

DANUBE HIGHWAY har återvänt till Uddevalla

 Ikväll kom DANUBE HIGHWAY åter till Uddevalla. Första gången hon kom var jag ombord då jag hade nöjet att följa med som "lotslärling" från Hättebergets fyr utanför Marstrand och in till Uddevalla. Det var ett minne för livet och givetvis följer jag henne sedan dess i appen Marine Traffic så jag visste att hon var på väg mot Uddevalla igen. På den här bilden smyger BYFJORDEN upp bakom henne och vilken skillnad på storlek.


Här backar hon in till Sörvikskajen för att hämta sin last av chassie. Lots är beställd till kl 13 i morgon så det blir ett kort besök.
UPPDATERING
Och prick kl 13 på lördagen avseglade hon mot ZEEBRÜGGE. Foto Jan Aronson.  //