2017-06-06

Festligt, folkligt, fullsatt på Nationaldagen i Uddevalla

Det firades nationaldag på många håll i vår kommun och nog tycker jag att fler och fler passar på att fira Sverige den här dagen. Jag hann förstås inte vara på alla platser utan det fick bli Gustafsberg för min del.

I Uddevalla inleddes firandet i Regementsparken där årets nationaldagstalare  var förre ambassadören Kjell Anneling. Bilden från Regementsparken ovan har jag fått av Ulf Andersson.

På Gustafsberg inleddes det hela med att Strandjoggens 800 löpare (nytt rekord) gick i mål. Här kommer segraren i herrarnas seniorklass Andreas Åhwall, Hässelby, tätt följd a Andreas Grahl, Hälle IF. Två sekunder skilde i mål.
I damklassen vann Hälles Linn Nilsson.
49 år efter invigningen av Landbadet 1968 var det så äntligen dags för återinvigning efter en omfattande renovering. Kultur- och fritidsnämndens ordförande Annelie Högberg invigningstalade och klippte bandet.
Och dagen till ära gjorde hon "bomben" tillsammans ned Lars Eide Andersson, också han ledamot i nämnden.
Här finns mycket att göra för barnen.
Hoppbassängen har lagts igen men det finns ändå en hel del för den badsugne att ägna sig åt. Alla bassängerna har genomgått en omfattande uppfräschning. Här är undervisningsbassängen.
Och plaskbassängen för de minsta är förstås också renoverad.
En lång kö bildades genast till glasskiosken.
Och vid Sörkullen serverade scouterna grillkorv.
Inför det högtidliga firandet bänkade sig folket på gräsmattan vid Snäckan. Och då var det dags för undertecknad att klä sig i kostym och bege mig till Rådhuset för att förrätta en vigsel.

Jag hoppas återkomma med bilder från det högtidliga firandet då Gustafsbergsstiftelsens egen fotograf Harri Kantola har tagit många bilder.

Vädret var dagen till ära strålande och hela evenemanget gav mersmak. Här fanns något för de flesta. // 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar