2017-09-22

Alexis från TV-serien "Allt för Sverige" äntligen i Uddevalla

Förra hösten var hon med och tävlade i TV-serien "Allt för Sverige" och idag kom hon äntligen till Uddevalla och Gustafsberg. Alexis Bunten är från Monterey i Kalifornien och var alltså med i det populära TV-programmet. Hon är släkt till två av mina företrädare på Gustafsbergsstiftelsen, Svante Natt och Dag och E.G. Lange. Svante Natt och Dag var direktör 1873-1884 och efterträddes av E.G. Lange 1885-1893. E.G. eller Emil George Lange var dessutom direktör 1908-1911.

Inför förra årets TV-inspelning var SVT i kontakt med mig och ville veta vad vi hade om Svante Natt och Dag. Han var en känd bryggare med Svante Natt och Dags bryggeri och således också direktör för Gustafsbergsstiftelsen. Han satt även i stadsfullmäktige i många år. Jag levererade det jag kunde hitta och skickade över materialet till SVT. Hennes släktskap med E.G. Lange kände man uppenbarligen inte till.

Sedan satt jag förstås varje vecka och följde programmet och höll tummarna för Alexis. Tyvärr fick hon inte vara med till slutet utan slogs ut ur tävlingen så småningom.
Från vänster Eva Louise Peterson Lundgren (Natt och Dag-grenen), Alexis med dottern Aria och Bjarne Rehnberg (Lange-grenen)

Men nu är hon alltså tillbaka i Sverige med sambon Siamak och dottern Aria och har äntligen fått träffa tjocka släkten. Det blev besök på Gustafsberg i arkivet, Societetshuset och i Villa Lillhyttan där nuvarande ägaren Louise Ryberg generöst släppte in oss. Familjen Lange ägde Villa Lillhyttan i 39 år.

Det blev även tid till att leta krabbor i vattnet vid Sörkullens badplats innan färden fortsatte in mot Uddevalla där det blev besök vid familjegravarna på Norra Kyrkogården och även en titt på hus i staden där familjerna Natt och Dag och Lange hade bott.

Det var mycket trevligt att träffa Alexis och familjen och vi kommer att hålla kontakten framöver. Jag har en hel del material, inte minst bilder, att dela med mig av.

Årets upplaga av "Allt för Sverige" börjar sändas i SVT 1 22 oktober.  //

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar