2017-11-02

Äntligen någonting vettigt från Västtrafik

För en tid sedan fick Västtrafiks kunder besked om att den så kallade autoladdningen av Västtrafikkortet skall upphöra. Autoladdningen betyder att du kopplar ditt Västtrafikkort till ditt bankkort vilket i sin tur betyder att du inte riskerar att bli utan pengar på kortet då det laddas automatiskt. Bekvämt och bra och det enda som varit bra med det idiotiska biljettsystemet där man måste checka ut när man lämnar tåget. Glömmer man det, och det har skett några gånger när jag hjälpt någon mamma med barnvagn av tåget, så dras pengar som om jag hade åkt till tågets slutstation.

Eller med ett exempel: Jag glömmer checka ut på Uddevalla Östra och får betala ända till Strömstad eftersom det är tågets slutstation. Kontoladdningssystemet har fått en våldsam kritik från det att det infördes för en halv miljard kronor. Beslut togs att det skulle avskaffas. Det har inte skett.

Nu har i stället appen To Go kommit. Idiotiskt namn tänkte jag först men vid närmare eftertanke kan det vara bra för alla icke svensktalande att förstå vad det handlar om.

Nu har jag prövat appen både inom kommunen och så idag tur och retur Uddevalla Östra - Göteborg och jag måste säga att äntligen har Västtrafik kommit med någonting vettigt. Den är lätt att lära sig, ungefär som appen SMS Park och Swish. Har man väl gjort det en gång så kan man det. Och du kopplar appen en gång till ditt bankkort och sedan är det klart. Och förresten du kan istället swisha sedan några dagar.

En annan fördel är att den som gör en tjänsteresa kan från appen skicka ett kvitto till sin mejladress och som man sedan använder till sin reseräkning.

Fast så klart! Du måste ha en smartphone och det är inte alla som gillar och för dem är det en nackdel då nu autoladdningen på Västtrafikkortet försvinner.

En annan sak som jag inte kan förlika mig med att vi som bor söder om stan har bedrövligt dålig turtäthet sedan man la ner buss 820 som passerade 17 gånger om dagen. Nu får man ofta vänta minst en timme innan nästa buss. Det går fortare att gå till Gustafsberg från Kampenhof än att vänta på bussen och så skall det väl inte behöva vara?  //

3 kommentarer:

  1. Har också haft Västtrafikkort med kontoladdning under flera år
    och det har fungerat bra (förutom när man glömmer att "stämpla ut" Men nu har t.o.m. jag vid min ålder (72) skaffat en s.k. smartphone av tre skäl:
    1: För att slippa besvär med att ladda ett Västtrafikkort.
    2: För att kunna parkera där möjligheten med mynt eller kontokort är
    borttagen (t.ex. Lövgärdet, Göteborg)
    3: Möjlighet att (vid behov) kunna Swisha
    4: Slipper bli hånad för att jag har en Doro med riktiga knappar.

    Har nu nyttjat Västtrafik:s ToGo tre gånger, och jag håller med,
    det fungerar bra, när man väl lärt sig...

    Lasse T

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag märkte igår då jag åkte tåg med fyraåriga barnbarnet till Göteborg C där mamman mötte att jag kunde åkta tillbaka till Uddevalla direkt till samma pris. 180 minuter (tre timmar) får jag resa för och jag var tillbaka i Uddevalla innan den tiden gått ut.

      Radera
  2. Är inte klokt att det ska va så krångligt med alla dessa appar o telefoner som måste innehas för att kunna åka tåg o andra fördmedel. Sverige ligger tydligen i framkant där utan kontantmedel. Alla dessa koder o appar alla har ju kanske inte dessa smartphone telefoner.

    SvaraRadera