2018-02-25

Tavla av tyske Backamointernen Franz Häfele

 Sedan jag skrev om den tyske Backamointernen Franz Häfelse fick jag ett mejl från Lars Barkman:

Gunnar!
Såg ditt inlägg som även handlade om den internerade soldaten (korpral tror jag) Häfele.
I mitt hem har jag en liten tavla som Häfele gjort. Bohusländsk natur, förmodligen i närheten av lägret. Kanske var Häfeles deltagande i konstgruppen en förberedelse för den kommande flykten. Tavlan är inramad i Uddevalla och troligen såld i syfte att dra in pengar till lägerkassan.

Med vänlig hälsning,
Lars Barkman


1 kommentar:

  1. Häfele var Unteroffizier, vilket inte motsvarade vår underofficer före 1972
    dessutom var han §en av dem som bedrev "konstskola". Han tog 40 kr - enhetspris För ett konstverk. Själv har han skrivit ner sina krigsminnen där han berättar bl.a. att han använde sina "konstvandringar" för att rekognosera flyktvägar.
    Med finns att läsa i Backamo oregemente 2.0 som utkommer i slutet av mars.
    J O Rune Hasslöf

    SvaraRadera