2018-04-03

Så löste polisen vandaliseringen av Strandpromenaden.

Natten till den 23 april förra året utsattes Strandpromenaden för en omfattande skadegörelse som upprörde många. En läsare skrev till Uddevallabloggen så här:

Hej Gunnar!
Alla är upprörda.
Jag är villig att skänka 25000 till den som kan lämna upplysningar så att de skyldiga kan ställas till ansvar.
Du har ju bra möjligheter att föra ut detta budskap. Skriv att det är från en anonym givare men du och jag känner ju varandra.
Hälsningar
NN

Sedan detta publicerades på Uddevallabloggen fick jag ett par samtal med tips som vidarebefordrades till polisen. Två av samtalen namngav samma fyra personer. Men dessa två tipsare gjorde sig sedan oanträffbara både för mig och polisen. Kanske ångrade de att de ringt?

Polisen fick också tips från annat håll och ynglingarna plockades in varvid två av dem erkände skadegörelsen. De övriga måste anses oskyldiga enligt polisen.

Rättegången hölls den 22 februari och den 8 mars föll domen. De döms för grov skadegörelse till villkorlig dom och 40 dagsböter á 50 kr. De båda skall dessutom solidariskt betala skadestånd till Uddevalla kommun med 128 147 kr. Ett överklagande av domen ska ha kommit in till tingsrätten senast den 29 mars 2018.

På fråga från Uddevallabloggen meddelar tingsrätten idag att någon överklagan inte inkommit och att domen därför vunnit laga kraft.

Jag har då och då fått frågan om hur det går med belöningen på 25 000 kr? Svaret kan jag ge nu.

Den anonyme personen står fast vid sitt beslut att betala ut belöningen och har fört över pengarna till mitt bankkonto och jag har idag betalat ut dem. 

Jag har vänt mig till kommunpolis Peter Svernling och hans kollega Åse Johansson för att efterhöra vem/vilka som kan vara värda belöningen. De skriver så här:

Hej Gunnar
Då har jag och min kollega Åse Johansson pratat med de killar och tjejer som vi anser ha betytt mest för att skadegörelsen på strandpromenaden klarades upp. Vi har sagt att de troligen kommer att kontaktas av dig och vi har fått deras tillåtelse att lämna ut telefonnumren.

Du kan ju förmedla till den person som vill belöna ungdomarna att vi tycker det är bra och att även vi poliser är tacksamma för detta. (Svernling poängterar att detta är ett privat iniativ. Polisen har ingen möjlighet att utfästa liknande belöningar; Red anm)

Det fanns ingen som såg själva skadegörelsen på strandpromenaden, men dessa ungdomar hade samma kväll en fest på Viken/Ägirs klubbstuga där även killarna som slog sönder strandpromenaden var med en stund. Killarna lämnade sedan festen, eller snarare blev utslängda eftersom de uppförde sig dåligt.

Med hjälp av de detaljerade uppgifter som ungdomarna lämnade till oss kunde vi klara upp skadegörelsen på strandpromenaden.

Alltför många i dagens samhälle vill inte prata med polisen och om de gör det så vill de göra det anonymt. Dessa ungdomar visade dock exempel på det civilkurage vi efterlyser, att man berättar vad man vet och på så sätt hjälper oss poliser att klara upp brott.

Peter Svernling
kommissarie/kommunpolis Uddevalla och Färgelanda
lokalpolisområde västra Fyrbodal

Det är fem ungdomar (som jag inte lämnar ut namnen på) som belönas med 5 000 kr var. En av dem skriver så här till mig:

"Jag tycker att min handling egentligen inte bör vara något konstigt eller ovanligt och jag tycker att det bör vara självklart att lämna upplysningar till polisen om man själv är vittne till något. Det är synd att så många tar den lätta vägen genom att avstå från att berätta vad de vet och därigenom slippa bli inblandade. En känsla för rätt och fel, kalla det för en moralkompass eller civilkurage, är en bristvara och det behövs mer av det i världen.

Att få en sådan belöning var inget jag räknade med när jag kontaktade polisen och var inget motiv till varför jag ringde. Det är känns roligt, men på ett märkvärdigt sätt med avseende på omständigheterna, att bli erbjuden belöningen". 

Och en annan av ungdomarna skriver:

Hej Gunnar!
Vad skönt att det kom fram vilka som var skyldiga samt att domen gått igenom. Då personen som vill ge oss detta vill vara anonym, skulle du kunna tacka hen? Jag är otroligt tacksam och kommer alltid att vara det. För mig var det inga tveksamheter när det kom till om jag skulle vittna eller inte, det borde vara en självklarhet för alla. Återigen vill jag bara ännu en gång rikta ett stort tack till den som ville ge oss detta!!  //

2 kommentarer:

  1. Ungdomarna är värda varenda krona!
    Mycket bra gjort!

    SvaraRadera
  2. Bra jobbat !!

    SvaraRadera