2018-08-23

Gruppbild från I 17

Insänt av Lars Barkman.

Hej Gunnar!
Den här bilden har jag fått av min morbror Bengt Hederén. Jag tror att den kan intressera fler i din läsekrets.


På bilden finns min morfar Allan Hederén (tredje raden uppifrån 2:a från vänster). I övrigt kunde Bengt identifiera Harald (Pickolle) Olsson omfamnande basen (översta raden 1:a från vänster) (verkar vara Pickolles favoritplats vid gruppfotografering! Såg ett kort på bloggen från praktiska realskolan 1961/62) , Fägersten (tredje raden 3:a från höger), Grende? (tredje raden 5:a från höger. Bodde i kasern 2 på 1:a vån). I övrigt har jag inga namn, men jag skulle vilja be dina läsare att hjälpa till med att identifiera vilka i övrigt som är med på bilden. Finns det dessutom någon som känner igen var kortet kan vara taget, så är det givetvis intressant. Årtal ger givetvis pluspoäng. Jag ser att morfar är furir, så då måste det vara före 1934 (när han blev sergeant). Slutligen undrar jag över i vilket sammanhang bilden kan vara tagen? Musiker, civil klädsel och uniformerade. Fotot är taget av ateljé Lindström öster Uddevalla.
Med vänlig hälsning
Lars Barkman  //

3 kommentarer:

  1. Längst fram till höger sitter absolut Gunnar Kjellberg.

    SvaraRadera
  2. Tavlan bak till höger hänger idag på Bohusläns Försvarsmuseum. Det innebär att den med mycket stor sannolikhet hängt på fd underofficermässen på I17 eftersom mycket av inredningen på museet kommer därifrån. Så fotot är definitivt taget på regementet och troligen gamla underofficersmässen som revs i början på 70-talet. Bilden kan också vara tagen i musikpaviljongen.

    Per N

    SvaraRadera