2018-10-12

Vad döljer sig inne i Hökeberget?

Fråga från Kristian Bält:

Hej,
Jag undrar om du vet vad det är för lucka som är på toppen av Hökeberget? Luckan syns tydligt på Google earth. Är nyinflyttad i Uddevalla och intresserar mig mycket för dess historia (speciellt Linneby området).
Allt gott!
/Kristian Bält


Ja, vad är det för en mystisk lucka högst uppe på Hökeberget. Jag bodde på Skolgatan 8 i 22 år och var ofta med våra barn uppe på berget så jag hade tid att fundera över vad detta är för en anläggning.
Luckan har förbindelse med ett bergrum inne i Hökeberget. Här förvarade Uddevalla kommun sitt grus som togs fram när vintern kom. Det är säkert väldigt många år sedan denna hanteringen upphörde men jag minns att lastbilar backade in i öppningen för att lasta grus som sedan användes till halkbekämpning på Uddevalla gator och trottoarer.

Inne i bergrummet var det förstås frostfritt varför det var lätt att hämta grus här.
När våren kom sopades gruset upp och kördes sedan upp på den här vägen till Hökebergets topp. Som synes är det många år sedan det var någon trafik här.
Här uppe kunde lastbilarna vända och backa fram till luckan för att tippa gruset ner i berget. På så sätt kunde gruset återanvändas år efter år.
Om man kikar in under luckan idag ser man att där finns ett galler som hindrar alltför stora stenar att trilla ner i berget.
Stenarna har slängts åt sidan så att det med tiden byggts upp ett röse, men detta är således inte en fornlämning utan har tillkommit genom att stenarna fastnade i gallret.
Den här hanteringen med återanvändning av gruset som användes till halkbekämpning blev säkerligen med tiden klassad som miljöfarlig. När man kommer hit idag ser det ut som man lagrar sand eller grus på utsidan av bergrummet. Det skulle vara intressant om någon av Uddevallabloggens läsare kunde kasta ett ljus över vad som pågår här idag. 
Här ligger Hökeberget.  //

2 kommentarer:

  1. Jag, som också är relativt nyinflyttad, undrar nu efter att ha läst detta intressanta inlägg: Var exakt ligger Hökeberget egentligen?

    Jag får inga sökträffar varken på Hitta eller Google Maps.
    Mycket tacksam för svar.

    SvaraRadera
  2. Lagt in en bild och markerat Hökeberget.

    SvaraRadera