2018-12-01

Cederströms två tavlor med Karl XII:s likfärd


Konstnären Gustaf Cederström är framförallt känd för sina målningar föreställande Karl XII:s likfärd. Den ursprungliga (här ovan) målades i Paris 1878 och visades vid världsutställningen där. Målningen köptes av den ryske storfursten Konstantin och placerades i Marmorpalatset i Sankt Petersburg.

Det fanns ett missnöje med att tavlan inte hade hamnat i Sverige så därför målade Cederström 1884 en replika (nedan) som köptes in och överlämnades till Nationalmuseum där den hänger nu.

Efter ryska revolutionen så köptes originalet tillbaka till Sverige och placerades på Göteborgs konstmuseum där den hänger sedan dess. Man behöver alltså inte åka till Stockholm för att se tavlan. Originalet finns i Göteborg.
Den här bilden är en avfotografering av av Nationalmuseums replika. Det är den som vi använder på affischen över det kommande evenemanget den 15 december i Uddevalla. Det skall erkännas att denna bilden är lite uppfräschad i Photoshop och därmed fått lite mera färger än originalet.

För övrigt är det inte lätt att se skillnaden mellan de båda tavlorna.  //

2 kommentarer:

  1. Hej Gunnar! bara en snabb fråga. Håller på med ett skolarbete om stormaktstiden och bestämde mig att skriva om Karl XII då jag använde mig av ditt upplägg för information. Man behövde då ha trovärdiga källor och tänkte bara fråga vad dina källor till detta var upplägg var (om du kommer ihåg då). Hoppas på att få ett svar snarast då uppgiften ska inlämnas imorgon. Men om jag är lite sen (två år hehe) så förstår jag att jag troligen inte kommer få något svar. Mvh Nelly

    SvaraRadera