2018-12-04

Fällning av två stora träd vid Lunnebräcka

 
 I går var kommunens Gatu- och parkavdelning på Gustafsberg och tog ner två almar som dött. De stod i förlängningen av en allé och därför var det inte bara att ta ner dem. Eftersom det är ett naturreservat så skall Länsstyrelsen ge sitt tillstånd, vilket de gjort så klart.
Sedan de fällts sågades de upp i bitar.
Och när det var klart kördes de stora stammarna bort och lades i en deponi till glädje för skogens alla insekter. Även detta efter beslut av Länsstyrelsen.  //

3 kommentarer:

  1. Magnus Helsing2018-12-05 15:55

    Intressant det du skriver om deponering. De senaste åren har jag sett, när jag åker mountainbike, att efter avverkning av ris och klenare träd så ligger detta kvar i skogen. Är det ny form av skogsbruk, till gagn för mångfald för flora och fauna?

    SvaraRadera
  2. Ja, så är det! Länsstyrelsen är noga med det.

    SvaraRadera
  3. jag tyckte de träden såg mycket större ut för drygt sextio år sedan när jag lekte i trädgården vid "Skräddarbostaden". Min mormor och morfar bodde då där. Morfar var ladugårdsskötare i Gustavsbergs ladugård.

    SvaraRadera