2019-02-28

Minns du hur du fick reda på att Palme blivit mördad?

I kväll är det 33 år sedan statsminister Olof Palme blev mördad. Klockan 23.22 kom det första larmsamtalet till 90 000 (som man ringde då).

Själv hade jag och familjen gått och lagt oss. På lördagsmorgonen den 1 mars hämtade en av döttrarna Bohusläningen från brevlådan och kom till mig med den. Jag tog på mig glasögonen som låg på nattduksbordet och stirrade häpen på tidningens första sida. Nästa steg blev att sätta på TV:n och där blev vi nog sittande några timmar.

Men att Bohusläningen skulle vara först med nyheten förvånade mig. Men andra hade redan hört det på kvällen och en del satt säkert vakna under natten för att följa de dramatiska radiosändningarna som kom igång trots att vi på den tiden inte hade nattradion.

Vi minns alla när vi nåddes av stora nyhetshändelser. Var var du och hur fick du reda på att Palme var död?  //

4 kommentarer:

  1. Håkan Lindgren2019-02-28 23:14

    Jag befann mig med 6 spaningskompaniet från I 17 i Värmland på en storövning med brigadförband ur I 2. Kl 0100 skulle jag möta Kn Mats Torwmo i vägskälet mellan Ambjörnby och Stöllet. Av honom fick jag reda på den chockerande nyheten. Snabbt fram med batteriradion där nyheten vällde fram. Efter ett kort samtal åkte jag till den centrala övningsledningen i Ambjörby där ingen visste om vad som hänt. När kompaniet senare under dagen hade samlats hade vi en tyst minut.
    Det som i efterhand mest har förvånat mig är att ingen beredskapsåtgärder över huvud taget vidtogs vare sig i staber eller förband.
    Håkan Lindgren
    Utbildningskompanichef

    SvaraRadera
  2. Intressant! Jag låg på lasarettet då och hade just opererat bort blindtarmen.. Vaknade på natten och hade ont, ringde på klockan och fick lite medicin och sköterskan sa "Palme har blivit skjuten". Jag var ganska borta då, trodde att jag hade drömt, så jag satte på radion när jag vaknade och det var allt det pratade om. Kändes helt overkligt minns jag! /Roland

    SvaraRadera
  3. Vi var ett gäng studenter på bussresa till Österrike. På vägen via färja och genom Danmark kämpade vi för att bättra på vätskebalansen. När vi närmade oss gränsen till Tyskland vädjade chauffören att vi skulle hålla oss lugna, för att inte väcka tullens granskningslusta! Vid 2-tiden på natten nådde vi gränsen och bussen stoppades och en tullare kom ombord, han tog mikrofonen och sa "Sveriges statsminister har blivit skjuten!" och lämnade bussen. Alla ombord tittade på varandra, -varför sa han så?, försökte han skämta eller skrämma oss? Mycket märkligt kändes det!
    Resan fortsatte och chauffören försökte att ratta in alla möjliga radiokanaler, men ingen sa något om detta. När vi vaknade upp till frukost var alla fortfarande lika förundrade över den konstiga tullaren. När vi stannade för frukost, lyckades busschauffören att hitta en radiokanal som bekräftade det inträffade!

    SvaraRadera
  4. Jag och min kompis kom hem till Fjällbacka, efter att ha haft en trevlig danskväll i Uddevalla, troligen på Kongressen. Vi tog som vanligt fram lite "nattamat", te och några mackor. Radion i köket var påslagen, men det spelades bara klassisk musik, och vi undrade varför.
    Kompisen säger då: Varför är det så tråkig musik, är det Kungen som dött eller!
    Då hör vi rösten i radion: Stadsminister Olof Palme är död!! Han hade skjutits
    när han och frun var på hemväg från ett biobesök.
    Morgonen därpå kunde vi som alla andra i Sverige läsa om detta/Marie

    SvaraRadera