2019-06-25

Augustas resa

Kerstin Melin och Sara Azzam

För en tid sedan fick jag det nedanstående mejlet av Sara Azzam:

Hej!
Jag och min syster Kerstin startade för två år sedan ett lite annorlunda släktforskningsprojekt baserat på en dagbok och några brevsamlingar från mitten av 1800-talet. Huvudfigur och författare till dagboken är vår farmors mormor, Augusta Söderholm f 1827. Augusta och hennes mamma Anna gjorde flera resor i Sverige och Europa. Kerstin och jag gör nu om hennes resor med dagboken som vår reseguide. Vi bloggar om vår forskning och våra resor. Kerstin skriver också en bok om Augusta.

En resa som Augusta och Anna gjorde i juni 1845 var till Gustafsberg. Där drack dom vatten, badade, och umgicks med andra familjer. Kerstin och jag tänker göra samma resa i sommar.

Nu till min fråga – har stiftelsen något arkiv över badgästerna på 1800-talet. Det vore nämligen intressant att veta vilka familjer de umgicks med. Vi vet en del genom dagboken, men inte alla namn.

Vänliga hälsningar
Sara Azzam

Ja, som många av Uddevallabloggens läsare vet så har Gustafsbergsstiftelsen ett fantastiskt välbevarat arkiv och givetvis var de välkomna hit. Och idag kom de, klädda som vore det 1845.

På bilden ovan Kerstin Melin till vänster och Sara Azzam.
Och visst hittade de Augusta och hennes mamma Anna i badinskrivningsjournalerna från 1845.
 Ett besök i Societetshuset blev det också. Här måste Augusta och Anna Söderholm ha varit 1845. Huset stod klart 1837 och var givetvis ett kärt tillhåll för badortssocieteten, som för övrigt hade byggt det.
Läs mer om detta spännande släktforskningsprojekt på hemsidan http://www.augustasresa.se/ //

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar