2020-07-21

Pilbågen på Gustafsberg har fått sin förklaring

2015 skrev jag mycket om den här järnfiguren som Ove Kinander hittade i skogarna söder om Gustafsberg. Till formen som en pilbåge.
Den markeras här vid den lila knappnålen. (Vid den blå pricken bor jag).
Sveriges Radio Väst hakade på och gick ut till lyssnarna och efterfrågade vad detta kan vara för något. Det kom väldigt många spekulationer.

Nu har en gammal barndomskamrat till mig, Göran Nilsson, tagit sig an frågan och mejlade mig det troliga svaret:

Hejsan Gunnar!

Figuren ute i naturen förställande en bågskytt har sitt upphov i ett ordenssällskap - Bågens Vänner- enligt min källa.
Sterner Lindblad var en framgångsrik bågskytt och han trodde att kan ha varit med 1963 när denna figur placerades ut.
Man har blot där man tar upp medlemmar i sällskapet. Det kan vara resultatmässigt duktiga bågskyttar eller ledare som gjort stora insatser för sporten. Man anmäler sig ej som medlem utan man får en inbjudan att deltaga i någon form av prov som skall klaras och när man gjort detta får man en kåsa som är numrerad som man skall ha med vid bloten.
Om jag minns rätt hade Sterners kåsa nr 45. Du kan googla "Bågens Väpnare" men en del av notiserna där är spärrad om du inte har fått koden. Du kanske kan få mer uppgifter genom Svenska Bågskytteförbundet eller kontakta Sterner Lindblad"  //

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar