2020-08-02

Ångfartyget Uddevalla när det trafikerade Marstrand och Göteborg

Insänt av Gunilla LÖfberg:

Hej Gunnar!

Jag är trogen läsare av Uddevallabloggen, mycket intressanta inlägg från förr och nu. Jag bodde i Uddevalla fram till 1975, då jag flyttade till Västerås och har blivit kvar här. Vi har träffats några gånger, då vi bott på Vandrarhemmet invid gamla skolan.

När jag gick igenom min mors gamla fotoalbum från Uddevalla dök jag på några bilder, som jag undrar om du är intresserad av att förmedla ut eller kan ge mig mer information om.

Det första visar Ångfartyget "Uddevalla". När trafikerade det Uddevalla-Marstrand, Uddevalla-Göteborg? Min mor med väninnor åkte med detta fartyg till förmodligen Marstrand mellan 1925-1930 någon gång.
Det andra fotot visar min mor till höger och en väninna ombord på "Uddevalla" vid denna resa.
Det tredje fotot visar Olympiabadet i Marstrand, från sjösidan. De besökta Marstrand, för det finns även foton där de sitter på sockeln till Oscar II staty utanför Societetshuset. Rutchbanan som går utanför badhuset installerades 1925 har jag läst mig till.

Det vore mycket intressant att få lite mer historia om detta, då jag även håller på med släktforskning. Du är ju en stor historiker och kännare av trakterna i Bohuslän.

Med vänlig sommarhälsning


Gunilla Löfberg

4 kommentarer:

  1. Riktigt bra och intressanta bilder!
    Finns det fler?

    SvaraRadera
  2. När trafikerade ”Uddevalla” denna sträcka och vad hände med ångfartyget. Någon som vet något mer intressant om dessa utflykter. När revs Olympiabadet i Marstrand? Priset för båtresan?

    SvaraRadera
  3. Peter Jitzmark2023-03-26 10:25

    https://www.skargardsbatar.se/uddevalla_1878/

    Olympiabadet fick rutschbana, hopptorn och sandpråmen "Skagen" år 1926. Hopptornet blåste ned 1938. Rutschbanan togs ned för reparation våren 1950. Den gick inte att reparera, så den kom aldrig upp igen. År 1953 brann Norra Hotelldelen (bakom rutschbanan på bilden) ned. Badet stängdes 1954, avloppen i hamnen (kom 1940) gjorde vattnet otjänligt. De sista resterna av anläggningen revs 1963. Marstrands Hembygdsförening håller kvällskurser om Koön under april , fyra onsdagar från den 5 aoril, i Marstrands Rådhus.

    Mer upplysningar - och många bilder - om Olympiabadet finns på Facebook. Sök på "jitzmark olympiabadet marstrand". ☺

    SvaraRadera