tag:blogger.com,1999:blog-6221268604317871065.post7317827317025632871..comments2024-03-27T11:58:51.207+01:00Comments on uddevallabloggen.se: Kapten Albin Ahrenberg - "Luftens vagabond"Gunnar Klassonhttp://www.blogger.com/profile/11731491397710169222noreply@blogger.comBlogger10125tag:blogger.com,1999:blog-6221268604317871065.post-23342167852336861142017-10-18T15:07:27.419+02:002017-10-18T15:07:27.419+02:00Olyckan beskrivs i såväl Bohusläningen som Bohus-P...Olyckan beskrivs i såväl Bohusläningen som Bohus-Posten den 13 juli 1939.Gunnar Klassonhttps://www.blogger.com/profile/11731491397710169222noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221268604317871065.post-89604981365479066762017-10-18T14:55:15.647+02:002017-10-18T14:55:15.647+02:00Så här står det i boken "Heinkelflug i Sverig...Så här står det i boken "Heinkelflug i Sverige"<br />Totalhaveri Nr 10(det sista) med S 5A.<br />12 juli 1939,S 5A nr 472(F2-72) ur F2.<br />Byfjorden Uddevalla<br />"Den 12 juli 1939 kl 14.45, landade S 5A. nr 472.på Byfjorden utanför Uddevalla. Flygplanet slog runt o blev liggande<br />på rygg.Besättnigen klarade sig<br />oskadd,men flygplanet,som tillhörde F2 (2.divisionen),totalhavererade.<br />Bla. blev flygkroppen deformerad och avslagen<br />framför stabilisatorn. Båda landställsbenen skadades<br />vingbalkarna sönderslagna o vingarna spolierade.<br />Radiostationen trodde man sig kunna använda efter haveriet.<br />Flygplanet var tillverkat 1931 o fick en toptal flygtid på 1134 timmar och 5 minuter.<br />Anlednigen till haveriet var en felbedömning av höjden vid landning.<br />Med hänsyn till dels rådande väderleksföärhållande,bleke med begynnande vind av växlande riktning,dels flygförarens ringa erfarenhet av flygning med sjöflygplan,kunde inte flygplanets förare eller någon annan lastas för haveriet" Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221268604317871065.post-17595944578812965972016-02-02T19:57:10.201+01:002016-02-02T19:57:10.201+01:00Albin var en fantastisk man och när han hade lagt ...Albin var en fantastisk man och när han hade lagt vingarna på hyllan, fick jag förmånen att som pojk träffa honom. Albin hade en jaktstuga i Åtvidabergs kommun där min far var Kronojägare. Mången flygberättelse har jag fått lyssna till när elden sprakade i hans stora öppna spis och som vi samtidigt avnjöt hans kokkonst. Albin var väldigt förtjust i barn och jag fick en del små gåvor av honom som jag då kanske inte helt förstod värdet av som liten pojk men som jag desto mer värderar idag. För mig kommer Albin alltid vara en hjälte och jag hade dessutom förmånen att få besöka honom på hans gods i Dalslånged tillsammans med föräldrarna.<br /><br />/Bengt<br /><br /> umgicks han ofta med min far och jägarna här i trakten. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221268604317871065.post-53502586403448054312011-05-20T20:37:50.176+02:002011-05-20T20:37:50.176+02:00Beklagar, jag visste inte att det var "min&qu...Beklagar, jag visste inte att det var "min" bild av pontonplanet som var införd.DS,Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221268604317871065.post-22298618344453374822011-05-18T21:32:38.114+02:002011-05-18T21:32:38.114+02:00Förundrad! Bilden på pontonolanet upplagd av Gunna...Förundrad! Bilden på pontonolanet upplagd av Gunnar Klasson ser ut att vara exakt samma foto som det i min mors album. Min uppfattning är att detta togs samma dag som fotot på gossen Gösta, min bror, vem stod bakom kameran? Om jag kunde så skulle jag bifoga fotot för jämförelse men tyvärr får jag nöja mig med påståendet. Kanske vet någon vem fotografen var?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221268604317871065.post-2687487804294902992011-05-18T17:24:51.992+02:002011-05-18T17:24:51.992+02:00Vad roligt att få veta allt detta. Den lille gosse...Vad roligt att få veta allt detta. Den lille gossen är förresten Gösta Johnsson som senare startade Eds MC- och Motormuseum. Kanske väcktes hans motorintresse här.<br />Gunilla HjerneAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221268604317871065.post-16848617159111754672011-05-13T22:25:06.287+02:002011-05-13T22:25:06.287+02:00Flygplanet är en Hansa S5A ur Kungliga Upplandsfly...Flygplanet är en Hansa S5A ur Kungliga Upplandsflygflottilj F2(Sedan Roslagen). S 5A är märket enligt Flygvapenorder M/35. Det vill säga svartvita kronmärkning. 1937 kom dom blågula kronmärkningen utan gul ring för det kom efter 1940Magnus Billestedthttp://www.gotaflygflottilj.senoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221268604317871065.post-25402800718227108592011-05-12T00:17:44.235+02:002011-05-12T00:17:44.235+02:00Dom hade väl taskiga godnattsagor som små, uppväxt...Dom hade väl taskiga godnattsagor som små, uppväxtförhållandena var vel sådana att man kunde drömma sig till söms.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221268604317871065.post-52810039683572151522011-05-11T15:25:49.780+02:002011-05-11T15:25:49.780+02:00Synd att inte detta ämne dök upp för en vecka sen ...Synd att inte detta ämne dök upp för en vecka sen eller så.<br />Min mor var nämligen barndomsvän med Ahrenbergs dotter Kerstin som bodde växelvis på Baldersnäs och på Baldersgatan i Stockholm.<br />Hon blev bjuden på en flygning med ett av hans plan samma dag som den första DC-3:an landade på Bromma berättade hon nyss.<br />Ett evenemang som hon fick åse samtidigt som de åt lunch på Ahrenbergs bekostnad på Flyghotellet på Bromma Flygplats.<br />Även jag har faktiskt haft äran att få träffa Ahrenberg nåt år innan han avled.<br />(Han var god vän med min Mormor och Morfar)<br />Fast det var svårt för mig som 7-8 åring att förstå att det var en legendar som hälsade på, men jag minns honom väl trots det.<br /><br />//BosseBohttps://www.blogger.com/profile/17362831323258435371noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221268604317871065.post-22254089824652036492011-05-11T09:10:53.227+02:002011-05-11T09:10:53.227+02:00Hej!
Ahrenberg flög också från Munkedals hamn. Min...Hej!<br />Ahrenberg flög också från Munkedals hamn. Min pappa och jag blev bjudna på en rundtur av min pappas arbetsgivare någon gång runt 1945-46. Jag var 8 - 9 år och har fortfarande kvar biljetten. Det kostade för barn kr 7,50 och det dubbla för vuxna. Flygplanet var nog större än det som visas på bilden och tog 5 á 6 passagerare.<br />Bo i KalmarAnonymousnoreply@blogger.com