2007-05-25

Vattenrutschbanan i Skeppsviken


Jag får en fråga om vattenrutschbanan i Skeppsviken.
Av Jan Aronsson har jag fått veta att den byggdes 1950 och jag kommer själv mycket väl ihåg den. När jag som sjuåring, 1952, gick i simskolan i Skeppsviken fanns den. Det skulle dock dröja några år innan jag vågade göra några få turer i rutschbanan.
Man satt på en släde av trä. Längst upp i rutschbanan fanns det en pump som man hela tiden måste pumpa med så att vatten rann i rännan utför rutschbanan. Utan vattnet hade det knappast gått att ta sig utför.
Det gällde att sitta rätt på släden och var man ensam på den så gällde det att man satt så att den träffade vattnet med lite bakåtvikt. Som jag minns det var det lättare om man var två, eller rent av tre, på släden.
Sedan var vattenståndet väldigt avgörande. Om det var lågt vatten kunde man slå sig väldigt illa för då det blev ju ett högt fall.
Rent allmänt kan man nog säga att rutschbanan var farlig att använda och det inträffade många incidenter där. Den värsta jag kommer ihåg var när en tysk yngling snorklade fram och tillbaka i vattnet på badplatsen och plötsligt var han på väg mot vattenrutschbanans nedslagssplats. Släden hade redan startat färden och gick inte att få stopp på. Vi ropade och skrek för att varna ynglingen men han hade ansikten neråt botten och hörde inget. Han träffades mitt i huvudet och det var så att man knappast vågade titta då han reste sig upp.
Han blödde ymnigt och togs om hand av några tillrusande vuxna som förde honom till Röda korsstugan som tack och lov fanns på badplatsen. Han fick säkerligen en hjärnskakning. Efter den olyckan åkte jag aldrig mer i rutschbanan.
På bilden har en åkare på rutschbanan just landat och har kommit flera meter ut. Han har suttit rätt på släden. Jämför med att "kasta smörgås" med flata stenar ut över vatten.
Vi ser också simanläggningen på Svenskholmarna. Den byggdes på 1930-talet och där var det djupt vatten och dit fick man gå först sedan föräldrarna konstaterat att man var som en fisk i vattnet.//

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar