2007-09-24

Ökensand?


De här båda bilderna är tagna av Gösta Krantz vid motocrosstävlingar på Kuröd. Exakt när vet jag inte men sannolikt under andra hälften av 1950-talet. Jag vet att det kördes motocrosstävlingar på Kurödsbanan i vart fall mellan 1955 och 1963.

Till motocrossen återkommer jag men nu gäller det den stora byggnaden på bilden. Den fanns där under hela motocrossepoken. Vid något tillfälle var vi smågrabbar dumdristiga nog att på något sätt ta oss in i byggnaden, som för övrigt saknade dörrar. Därinne fanns det en enda stor hög med sand av en sort som inte var vanlig i Uddevalla. Någon hade hört att det skulle vara ökensand från Egypten?

Nu är frågan om någon av Uddevallabloggens läsare kan lösa gåtan. Kan det ha varit någon slags beredskapslager? Eller vad skall man gissa på?

Jag såg aldrig att det skedde någonting sedan magasinet var fyllt med sanden. Däremot har jag en svag förnimmelse av att det körde lastbilar med en sand som det rök om längs Västgötavägen där jag bodde. Tacksam för tips således!//

1 kommentar:

  1. Hejsan.

    När det gäller denna såkallade ökensand har jag hör att den skulle fyllas i säckar och användas som splitterskydd.
    Med tanke på sandens struktur bör dess förmåga att fånga upp splitter mm.
    vara mycket stor.
    // Ebbe Persson

    SvaraRadera